نورد مخزن مرکب

توضیحات:

  • به نام خدا

     

    نورد مخزن مرکب معمولاً خیلی آهسته تر و کندتر از نورد آنیلوکس حرکت می کند و علت این امر هم، پاک کردن و زدودن مرکب از روی نورد آنیلوکس، توسط نورد مخزن مرکب است. اگر چرخش نورد مخزن و نورد آنیلوکس با سرعت یکسان انجام شود، امکان اندازه گیری یکنواخت مرکب از بین می رود.

    این نورد تحت فشارهای تماسی بالایی قرار می گیرد. این فشارها یا توسط سیستم لودینگ (جای گذاری) نورد، یا توسط عمل مکش هیدرولیکی یا مرکب اضافی در نقطه تماس بین نورد مخزن و نورد آنیلوکس، ایجاد می شود. به خاطر این فشارها، طراحی درست نورد مخزن در سیستم دو نوردی بسیار حائز اهمیت است. پاک شدن سطح نورد آنیلوکس که با فشار نورد مخزن ایجاد می شود به عواملی چون سرعت نورد مخزن نسبت به نورد آنیلوکس، لودینگ نورد مخزن مرکب در مقابل نورد آنیلوکس و انحرافات این نوردها که یا با لودینگ رول، عمل مکش هیدرولیکی و یا با ویسکوزیته مرکب ایجاد می شود، بستگی دارد.

     

     سرعت نورد مخزن مرکب

    در نگاه به هر ماشین چاپ فلکسوگرافی، خواه مدل عمودی باشد یا مدل سیلندر مرکزی، متوجه خواهید شد که وقتی نورد مخزن در حال حرکت به سمت پائین(راست گرد) است، لایه مرکب بین نورد مخزن و نورد آنیلوکس و در بالا قرار دارد. وقتی نورد مخزن در مسیری به طرف بالا حرکت می کند یا اصطلاحاً چپ گرد است، لایه مرکب در پائین قرار می گیرد. بنابراین بسته به این که واحدهای چاپی در چه مسیری در حال چرخش اند، میزان سرعت چرخش نورد مخزن مرکب تعیین خواهد شد. در بیشتر ماشین های مدرن، نورد مخزن به طور مستقل و از طریق شفت هیدرولیکی یا دیگر انواع محرک های مستقل به حرکت در می آید. بنابراین سرعت نورد مخزن مرکب متناسب با شرایط واحدهای چاپی قابل تنظیم است.

     از آن جایی که لایه مرکب در چرخش راست گرد نورد مخزن، در بالای نورد قرار دارد، لازم است که نورد مخزن در سرعتی نسبتاً بالا حرکت کند تا بتواند نقطه تماس (nip) بین نوردها را حتی در بالاترین سرعت خیس نگه دارد.

    در واحدهای چاپی که نورد مخزن چرخش چپ گرد دارد و لایه مرکب در پائین نورد است، میزان اضافی لایه مرکب کمترخواهد بود. بنابراین سرعت نورد مخزن مرکب باید اندکی کندتر باشد. در واقع هدف کلی، حفظ میزان کافی مرکب در نقطه تماس بین نورد مخزن مرکب و نورد آنیلوکس است. اگر سرعت به قدری باشد که نورد مخزن خالی از مرکب شود، این امر فوراً روی چاپ اثر می گذارد. همچنین اگر یک واحد چاپی در مدت زمان زیادی کار کند، ریسک خطر سوختن نورد مخزن بالا می رود. بنابراین هدف این است که مقطع تماس بین دو نورد خیس باقی بماند. نسبت های معین و ثابتی در سرعت چرخش مابین نورد مخزن و نورد آنیلوکس وجود ندارد، اگر سرعت ماشین بالا باشد، نسبت چرخش هم افزایش می یابد.

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :