تراکت تبلیغاتی چیست و چه کاربردی دارد؟
توضیحات:
-
به نام خدا
تراکت تبلیغاتی چیست و چه کاربردی دارد؟
تراکت تبلیغاتی معمولا برگهای چاپی و تا نشده است که برای جلب توجه مردم به رویدادی خاص، خدمات، ایده یا محصول به کار گرفته میشود. تراکت تبلیغاتی معمولا پیام خیلی سادهای در خود دارد که به راحتی منتقل میشود. تراکت معمولا بر روی کاغذی به اندازهی ۸.۵ در ۱۱ اینچ چاپ میشود تا هزینهی چاپ آن کاهش پیدا کند. البته، تراکت تبلیغاتی اندازهی ثابتی ندارد و میتواند در هر اندازهای انتشار یابد. معمولا فقط یک طرف برگهی تراکت تبلیغاتی چاپ میشود، با این حال، قانون خاصی وجود ندارد که چاپ هر دو طرف تراکت را منع کند.
معمولا تراکتها به صورت دستبهدست، در مکانهایی که رفتوآمد زیاد است یا مردم به دلیل خاصی گرد هم آمدهاند مانند نمایشگاهها یا مراسم مردمی پخش میشود. همچنین تراکت تبلیغاتی میتواند تا شده و به صورت نامهای مستقل درآید، یا اینکه در پاکت نامه قرار بگیرد. تراکت تبلیغاتی میتواند با هر رنگی چاپ شود، با این حال، رنگی بودن تمام صفحه بیشتر توصیه میشود زیرا میتواند هدف اصلی تراکت تبلیغاتی که جلب توجه مردم است را برآورده کند.
تراکت تبلیغاتی معمولا عمر کوتاهی دارد، به عنوان مثال، فقط برای اطلاع یک رویداد یا اتفاق مانند افتتاح فروشگاه بزرگ یا حراج خاص استفاده میشود. به همین دلیل، لزوما نیازی نیست کاغذی که برای تراکت تبلیغاتی استفاده میشود سنگین باشد، ولی بهتر است تراکت بر روی کاغذهای ضخیمتر چاپ شود تا در صورتی که نیاز باشد بارها از اطلاعات روی آن استفاده کرد، (مثلا در مواردی که دستورالعمل استفاده از وسیلهای وجود دارد) بتواند به راحتی برای مدت طولانی دوام بیاورد.
تراکتهای تبلیغاتی ممکن است توسط افراد، شرکتها یا سازمانهای غیرانتفاعی یا دولتی مورد استفاده قرار بگیرند. اهداف استفاده از تراکت تبلیغاتی به شرح زیر هستند:
- تبلیغ برای رویدادی مانند کنسرت موسیقی، جشنواره یا گردهمایی سیاسی یا اجتماعی.
- تبلیغ تجارتی که بر پایهی فروش کالا استوار است، مانند سوپرمارکتهای بزرگ، یا تجارتی که بر پایهی خدمات است، مانند رستوران.
- انتقال پیامی سیاسی، اجتماعی یا مذهبی که میتواند بخشی از کمپینی سیاسی برای نامزد انتخاباتی جهت متقاعد ساختن مردم باشد.
- استخدام برای شرکتها یا سازمانها
استفاده از تراکت تبلیغاتی مانند کارتپستال یا پوسترهای کوچک، روشی کم هزینه برای بازاریابی، تبلیغات یا برقراری ارتباط با عموم مردم است. تراکتهای تبلیغاتی دارای سایزهای متفاوتی هستند. بعضی از آنها شامل موارد زیر میشوند:
- A4 (تقریبا اندازهی سربرگ
- A5 (تقریبا نصف اندازهی سربرگ
- DL (اندازهی کارت تبریک
- A6 (اندازهی کارتپستال
تهیه و تولید تراکت تبلیغاتی بسیار کمهزینه است و فقط با یک دستگاه چاپ معمولی میتوان این کار را انجام داد. استفاده از آنها در دههی ۹۰ میلادی و با توسعهی سیستم چاپ رومیزی رونق گرفت. امروزه، با کامپیوتر و چاپگرهای خانگی و دستگاه فتوکپی میتوان به راحتی تراکتهای تبلیغاتی را چاپ کرد. همچنین در عصر حاضر با استفاده از اینترنت، مشتریان و شرکتهای تبلیغاتی میتوانند طرحهای مورد نظر خود را با هم مبادله کنند و در نهایت از طریق پُست، محصول نهایی را تحویل بگیرند.
تراکت تبلیغاتی رسانه جدیدی نیست. قبل از جنگهای استقلال آمریکا، تعدادی از مهاجرانی که از قانون تمبر )تصویب شده در سال ۱۷۶۵) ناراضی بودند، جلسات و نشستهایی ضد این قانون تشکیل دادند. آنها برای جلب حمایتها مجبور بودند هوادارانی برای این جلسات پیدا کنند و به همین دلیل برگهها و جزواتی چاپ و در بین مردم پخش میکردند.
در سالهای ۲۰۰۰، بعضی از دادگاهها در ایالات متحده استفاده از تراکتهای تبلیغاتی را در بعضی مکانها ممنوع کردند. بعضی از مالکین، تابلوهایی بر ملک خود نصب میکنند که نوشتهی «تبلیغات نچسبانید» روی آن دیده میشود. این نوشته معمولا بر روی حصارهای چوبی که اطراف محلی مسکونی را احاطه کردهاند یا دیوار املاکی که تخلیه هستند دیده میشود.
بهترین اقدام برای بهره برداری بیشتر از تراکت
ما در طول روز و در بسیاری از اماکن همچون بیلبوردهای سطح شهر، قطار، ایستگاه اتوبوس و بسیاری از جاهایی دیگر تبلیغات متنوعی را مشاهده می کنیم که ممکن است به راحتی از کنار همه آنها بگذریم و توجه ای به آنها نداشته باشیم شما می توانید به همراه پخش آگهی های خود بصورت تراکت یک بازریاب حرفه ای که بتواند توضیحی در خصوص کسب و کار شما بدهد قرار بدهید و این عامل باعث می شود مشتریان شما بیشتر درگیر آگهی تبلیغاتی شما قرار بگیرند.
شما باید در طراحی تراکت طوری عمل کنید که خوانا و بسیار جذاب باشد. بهترین کار ممکن در پخش تراکت این است که در محیط هایی که مرکز اصلی کسب و کار شما می باشد پخش بشود. ما در تراکت انواع طرح ها، رنگ ها و جنس های مختلفی اعم از براق و تیره و شیشه ای و … داریم که شما باید بسته به کسب و کارتان و نوع مشتریانتان یکی از این نوع ها را باید انتخاب کنید و سعی کنید در این رابطه با متخصصین این کار مشورت بگیرید تا بتوانید از چاپ تراکت خود نهایت بهره برداری را ببرید.