اشکالات لاستیک افست

توضیحات:

  • به منظور روی هم خوردن رنگها در چاپ چند رنگ به علت کش آمدن کاغذ در حین چاپ چند رنگ، تغییرات جزئی در زیربندی لاستیک لازم است، اما اگر اضافه زیرسازی لاستیک با بیش از حدود ۰/۱ میلی متر باشد، نتیجه آن لرزش تصویر و درشت شدن ترام ها خواهد بود.

    لا به لای لاستیک های بادی هوا وجود دارد. به این ترتیب لاستیک، در موقع تماس با زینک قابلیت فشرده شدن و برگشت به شکل اولیه را دارد و برعکس لاستیک های معمولی که در موقع تماس با زینک برآمده شده و شکم می دهند، از کارآیی خوبی برخوردار است. لاستیک معمولی قابلیت جا به جایی دارد ولی کاملا به شکل اولیه خود برنمی گردد. ساختمان لاستیک بادی به شکلی است که آن را در مقابل فشار و تخریب مقاوم می کند، با وجود اینکه لاستیک های بادی عملکرد بهتری نسبت به لاستیک های معمولی دارند، فشار اضافی و زیربندی زیاد آن باعث درشت شدن ترام ها می شود.

    لاستیک به دور سیلندر بسته شده و تحت کشش مشخصی قرار می گیرد تا از سُر خوردن آن از روی سیلندر که در نتیجه فشار رخ می دهد، جلوگیری شود. از آنجایی که بستن لاستیک با دست انجام می شود، میزان کردن کشش آن با دقت ممکن نیست. کشش لاستیک به دور سیلندر، بین ۰/۲  تا ۰/۳۵ نیوتن در هر سانتی متر متغیر است و این میزان به نوع لاستیک و ماشین چاپ بستگی دارد.

    استفاده از آچار مدرج به منظور تنظیم دقیق کشش برای سفت کردن و کشش یکنواخت لاستیک بسیار مهم است. به خصوص در ماشین های چاپ چند رنگ که تمام لاستیک ها باید بطور یکنواخت و با فشار مساوی بسته شوند. متاسفانه در کشور ما تنظیم کششی، حدسی و بر اساس تجربه ماشینچی انجام می شود.

    در موقع نصب لاستیک نو، کشش آن به دور سیلندر و تاثیر کشیده شدن آن بوسیله فشار چاپ، ممکن است باعث کشیدگی و شل شدن لاستیک شود و در حین چاپ بایستی چند بار لاستیک را سفت کرد.

    فشار ناشی از چاپ در چند هزار گردش اول، باعث کاهش ضخامت لاستیک نو می شود. اگر ضخامت لاستیک را با یک میکرومتر دقیق اندازه گیری کنید و مقدار زیر لاستیک نیز به صورتی به آن اضافه شود که به اندازه ۰/۱  میلی متر، فشار چاپ را زیاد کند، ممکن است پس از چند صد برگ چاپ، باز متوجه کمبود فشار چاپ شوید. کنترل ضخامت لاستیک به وسیله بوسیله میکرومتر مخصوص، ممکن است نشان دهد که ضخامت لاستیک ۰/۰۵ میلی متر کم شده و نیاز به زیر لاستیکی اضافی برای چاپ صحیح وجود دارد.

    در ابتدا روکش لاستیک از لاستیک طبیعی ساته میشد، اما حالا این روکش از لاستیک مصنوعی است که چربی کمتری را جذب می کند و بنابراین مقاومت بیشتری را در مقابل برآمدگی، باد کردن، چسبندگی و شیشه ای شدن نشان می دهد. چسبندگی سطح لاستیک همیشه به عنوان یک مشکل مطرح بوده است. کاهش قدرت جداسازی کاغذ از لاستیک را اغلب به عنوان یک مشکل شیمیایی و یا به علت ویژگی سطح لاستیک بررسی می کنند.

    شیشه ای شدن سطح لاستیک بطور معمول علت خشک شدن مرکب، صمغ، جذب چربی و دیگر مواد خشک کننده، در حین کار بوجود می آید. که اغلب باعث تخت شدن روکش لاستیکی و  کاهش قدرت ارتجاعی آن و در نتیجه کاهش قدرت دریافت مرکب توسط لاستیک می شود. مواد شیمیایی قوی نیز می توانند لایه پلاستیکی سطح لاستیک را از بین برده و آن را سفت و سخت کنند. قدرت انتقال مرکب در یک لاستیک خشک و شیشه ای شده، بسیار ضعیف است. ساییدن لاستیک با یک قطعه اسکاچ و پاک کردن آن با محلول های مناسب می تواند کیفیت چاپ را تامین کند. به هر حال سطح لاستیک باید نرم، لطیف و پُرزدار باشد. شست و شوی دقیق لاستیک می تواند از ایجاد بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. اگر مواد پاک کننده لاستیک خیلی قوی باشند، باعث باد کردن لاستیک می شوند و اگر مواد شیمیایی مصرفی ضعیف باشند، توان پاک کردن مرکب و تمیز کردن کامل لاستیک را نخواهند داشت.

    اشکال ۱ ) شفافیت و روشنی تصویر به تدریج از بین می رود

    علت اول : لاستیک تحت فشار قرار دارد.
    تحت فشار سیلندر، لاستیک نازک شده و چاپ نمی دهد.
    راه حل : با استفاده از میکرومتر مخصوص، ارتفاع زیربندی لاستیک را نسبت به زینک کنترل و اندازه گیری کنید. اگر ارتفاع لاستیک کم شده باشد، کاغذ زیر لاستیکی با ضخامت مناسب را به زیربندی لاستیک اضافه کنید، اگر ارتفاع لاستیک تغییر پیدا نکرده باشد، ممکن است زینک خراب باشد.

    علت دوم : افزایش فشار چاپ که به علت باد کردن و برجسته شدن لاستیک پدید آمده باشد. این شرایط ممکن است به علت عدم مقاومت کافی لاستیک در مقابل چربی و مواد شیمیایی بوده و یا به علت شست و شوی نامناسب لاستیک باشد.
    راه حل ۱ : ارتفاع لاستیک را با استفاده از ابزار اندازه گیری کنترل کنید، اگر ارتفاع لاستیک افزایش پیدا کرده بود، کاغذ زیرلاستیکی را کاهش دهید. اگر با این کارها چاپ اصلاح نشد، ضعیف شدن زینک و از دست دادن قدرت جذب مرکب را بوسیله زینک کنترل کنید.
    راه حل ۲ : لاستیک را با دقت بشویید.

    علت سوم : استفاده از مرکب های “هیت ست” (مرکبی که بوسیله حرارت خشک می شود) و یا مرکب های “کوئیک ست” (مرکبی که خیلی سریع خشک می شود) با لاستیک معمولی.
    این حالت باعث ایجاد فشار اضافی و برجسته شدن قسمت های چاپ شونده بر روی لاستیک می شود.
    راه حل : لاستیک را تعویض کرده و از نوعی که برای کار با مرکب “هیت ست” و یا “کوئیک ست” طراحی شده است، استفاده کنید.

    علت چهارم : از دست دادن قدرت مرکب گیری لاستیک به علت سخت و شیشه ای شدن. این حالت در نتیجه خشک شدن چربی، صمغ و مواد خشک کننده دیگر، بر روی لاستیک بوجود می آید.
    راه حل : لاستیک را با مواد پاک کننده  و آب شست و شو دهید، سپس با اسکاچ و محلول پاک کننده تمیز کنید تا حالت شیشه ای آن از بین برود.

    توجه : لاستیک باید بطور کامل تمیز شده و هیچ نوع جسم خارجی روی آن باقی نمانده باشد، استفاده از مواد پاک کننده خوب ضروری است. این نوع شست و شو راه بسیار ساده ای برای جلوگیری از بسیاری مشکلات مربوط به لاستیک است.

    اشکال ۲ ) سایه (اثر) تصویر به جا مانده از کار قبلی بر روی لاستیک

    علت : باد کردن لاستیک در اثر جذب حامل مرکب حین چاپ قبلی.
    راه حل ۱ : لاستیک را تعویض کنید.
    توجه : لاستیک قدیمی را بطور کامل تمیز کرده و با پولیش لاستیک آغشته کنید،سپس آن را در محل تاریک آویزان کنید. این روش باعث دفع چربی از لاستیک شده و احتمال باد کردن آن را کم می کند.

    راه حل ۲ : در مورد مواد تشکیل دهنده مرکب با فروشنده یا تولیدکننده آن مشورت کنید.

    اشکال ۳ ) کاغذ به قسمت های بدون چاپ لاستیک می چسبد

    علت : چسبندگی لاستیک به علت استفاده از مواد شیمیایی قوی و یا اکسید شدن و جذب و خشک شدن چربی در آن. این حالت به دلیل استفاده از خشک کن های محتوی منگنز و یا لاجورد پدید می آید. در لاستیک های جدید که از مواد مصنوعی ساخته شده اند، وجود این مشکل غیر عادی است.
    راه حل  ۱ : از لاستیک سیلندر با قدرت رهاسازی (ول کردن) بیشتر استفاده کنید.
    راه حل ۲ : از لاک و یا مواد سخت کننده دیگر، برای جلوگیری از چسبندگی لاستیک استفاده کنید. البته این روش بسیار موقتی بوده و در نهایت لاستیک را باید باز کرده و بطور کامل شست و شو دهید تا حالت چسبندگی آن از بین برود. سپس لاستیک را با اسکاچ و محلول پاک کننده بسایید تا سطح شیشه ای آن بطور کامل پاک شده و لاستیک دوباره پُرزدار شود.

    اشکال ۴ ) یکنواخت نبودن چاپ

    علت اول : ضخامت لاستیک یکنواخت نیست.
    راه حل : لاستیک را تعویض کنید، از لاستیک خوب استفاده کنید و دقت داشته باشد که در موقع خرید، لاستیک سالم و بی عیب باشد.

    علت دوم : خوردگی سطح سیلندرها.

    علت سوم : صاف نبودن سیلندر و یا وجود بار اضافی بر روی آسوره سیلندر.
    راه حل : سیلندر را کنترل کنید.

    اشکال  ۵ ) پارگی، دندانه دار شدن و یا جا خوردن (له شدن) لاستیک.

    علت : جسم خارجی، لایی کاغذ یا پوشال، کاغذ تا شده، به خصوص کاغذهای ضخیم و مقوا از داخل ماشین.
    راه حل ۱ : اگر سطح لاستیک پاره شده است، آن را تعویض کنید. با استفاده از مواد مصرفی نامرغوب، چاپ با کیفیت خوب انجام نخواهد شد.
    راه حل ۲ : اگر سطح لاستیک پارگی نداشته ولی جاخورده شده باشد، قسمت های آسیب دیده را بشویید بلکه باد کند. سپس با استفاده از کاغذهای بریده شده به اندازه مناطق جاخورده و قرار دادن آن در زیر قسمت های فرو رفته، لاستیک را به ارتفاع معمول برسانید.

    اشکال ۶ ) وجود خطوط و نوارهای افقی در چاپ

    علت : لاستیک شل و یا زیر لاستیکی آن زیاد است.
    راه حل : لاستیک را سفت کنید، با استفاده از میکرومتر مخصوص، زیربندی زینک و لاستیک و فشار آن را کنترل کنید و کاغذ زیر زینک و لاستیک را چنانچه اضافه است، بردارید.

    اشکال ۷ ) لرزش تصویر

    علت اول : لاستیک شل است.
    راه حل : لاستیک را بطور یکنواخت سفت کنید.

    علت دوم : گیره لاستیک با دقت بسته نشده و یا به آن چسبیده است.
    راه حل ۱ : لاستیک را با دقت در گیره قرار دهید.
    راه حل ۲ : از لاستیک نو استفاده کنید.

    علت سوم : زیر لاستیکی نامناسب است.
    راه حل : از زیر لاستیکی مرغوب استفاده کنید، حداکثر دو برگ زیر لاستیکی بکار ببرید.

    اشکال ۸ ) روی هم نخوردن رنگها

    علت اول : لاستیک شل شده است.
    راه حل : لاستیک را سفت کنید.

    علت دوم : چسبندگی و یا شیشه ای شدن سطح لاستیک که موجب جداسازی کاغذ از سطح لاستیک با نیروی غیر یکنواخت می شود.
    راه حل : لاستیک را ترمیم و یا تعویض کنید.

     

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :