اهمیت بسته بندی نوشیدنی

توضیحات:

  • به نام خدا

     

    یکی از مشکلات در صنعت بسته بندی صنعت نوشیدنی ایران ارجحیت داشتن بسته بندی پت یا پلاستیکی است. دلایل اصلی استفاده از این نوع بسته بندی قیمت ارزان، حجم کمتر، حمل و نقل راحت و سبک بودن آن است. پت بسته بندی مناسبی برای نوشیدنی نیست؛ البته بسته بندی پت در محصولاتی مانند نوشابه، به دلیل اینکه سرد پر می شود و در موقع بسته بندی حرارت نمی بیند، تا حدی بهتر است، اما در نوشیدنی هایی مانند آبمیوه و ماءالشعیر از این نوع بسته بندی مناسب نیست؛ چون با فرایند حرارتی تولید می شوند. در این فرایند میکروب ها با حرارت از میان می روند.

    بسته بندی پت در صنعت نوشیدنی ایران غالب است؛ کافی است به یک فروشگاه مواد غذایی بروید و تعداد زیاد نوشیدنی با بسته بندی پت را مشاهده کنید. مشکلات این نوع بسته بندی زیاد است. در کشور ما علاوه بر پت از چند نوع بسته بندی دیگر، از جمله تتراپک هم استفاده می شود. بسته بندی تتراپک چند لایه است و از یک تا دو لایه نایلون، یک لایه آلومینیوم، و یک لایه کارتن تشکیل می شود. تترالبته این نوع بسته بندی  در ایران تولید نمی شود؛ یعنی کارخانه تولید آن در ایران نیست و از خارج کشور وارد می شود. بسته بندی شرکت هایی مانند سان استار و سن ایچ و تک دانه تتراپک است و ارز بسیاری برای واردات این بسته بندی هزینه می شود؛ این موضوع یکی از نواقص صنعت بسته بندی  کشور است و خوب است که مسئولان صنعت کشور فکری به حال این وضعیت کنند و دست کم یک کارخانه تولید این نوع بسته بندی را در کشور راه اندازی کنند.پک بسیار سالم و به لحاظ محیط زیستی کم ضرر است.

    جلسات همفکری بسیاری بین تیم طراحان گرافیک لاوان و کارشناسان شرکت گلشن برگزار شد تا هویت بصری این محصول و ساختار طراحی پکیج محصولات به طور کامل اجرا شود. برای طراحی هویت بصری این محصول سراغ ترکیب دو المان گل که از هویت بصری برند گلشن گرفته شده بود و دانه قهوه به عنوان ماده اصلی تشکیل‌دهنده محصول، رفتیم و دانه‌های قهوه را در قالب طرحی سمبلیک از یک گل به تصویر کشیدیم.

    در گام بعدی سراغ طراحی بسته بندی محصول رفتیم و با چندین بار طراحی مجدد و ارزیابی فونت‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به طرح نهایی دست یافتیم. برای قضاوت بهتر کیفیت طراحی بسته بندی طرح‌های آماده شده، چاپ شدند و حتی به شکل نمادین این بسته‌بندی‌ها در قفسه فروشگاهی در کنار سایر محصولات مشابه داخلی و خارجی نیز مورد بررسی قرار گرفت، چرا که نمود مناسب و جلب توجه مشتریان توسط بسته بندی در قفسه فروشگاهی یکی از اصول موفقیت در طراحی بسته بندی و فروش محصول است.

     

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :