شرایط استاندارد تجارت در صنعت چاپ

توضیحات:

  • به نام خدا

     

    موارد زیر را می توان به شرایط استاندارد اضافه کرد:

    • زمانی را که استعلام انجام کار معتبر می باشد می توان مشخص نمود.
    • چگونگی پذیرش و یا لغو یک سفارش باید مشخص شود.
    • پرداخت برای کارهای چاپی آزمایش یا مقدماتی باید مشخص شوند. اغلب از چاپچی ها می خواهند که مقداری کار آزمایشی انجام دهند. باید دقت شود که درخواست چنین کارهایی دلیلی برای آمادگی پرداخت وجوه آن نیست. در این مورد باید توضیح داده شود که کارهای چاپ شده آزمایشی متعلق به چاپخانه بوده و بدون پرداخت پول از طرف مشتری قابل استفاده و بهره برداری نیستند.
    • ماهیت آرت ورک (اورجینال کار) باید مشخص شود. برآورد قیمت اغلب بر این مبنا قرار دارند که کار ارائه شده توسط مشتری برای انجام کار لیتوگرافی مناسب می باشد. اغلب قبل از شروع کار تولید نمونه چاپی به مشتری ارائه می شود. برای اصلاح و تایید باید دستورالعمل های واضح به مشتری داده شود. مثلا اصلاحات باید به خوبی مشخص و در صورت امکان بر روی نمونه علامت گذاری شوند. باید مشخص نمود که در صورت وجود اشتباه و غلط  در نمونه تایید شده توسط مشتری، چاپخانه مشئولیتی نخواهد داشت. وقتی به خاطر فوریت کار، مشتری مایل به چک کردن نمونه نیست، باید مشتری را آگاه ساخت که چاپچی تمام تلاش خود را برای دقت در انجام کار بکار خواهد بست؛به هر حال مسئولیت هرگونه اشتباه به عهده مشتری خواهد بود. البته بهتر است هر نوع اصلاح روی نمونه به صورت کتبی انجام شود؛ در صورت فوریت کار، اصطلاحات تلفنی باید به صورت فاکس یا کتبی در اسرع وقت تایید شوند.
    • در رابطه با نمونه گیری های رنگی باید به مشتری گفته شود که اگرچه سعی خواهد شد تا رنگ کار مثل رنگ نمونه در بیاید، اما به خاطر مواد مصرفی احتمال درصدی تفاوت رنگ وجود خواهد داشت. نمونه چاپی یا نمونه ای که هنوز مرکب آن خشک نشده باشد فقط در صورت درخواست مشتری به او داده خواهد شد. در این صورت هزینه کار را در برآورد محاسه نمایید؛ این امر جلوی سوء تفاهمات بعدی را خواهد گرفت.
    • برخی چاپخانه ها نمونه چاپی شده را ددر مرحله چاپ به مشتری ارائه می دهند. در این شرایط باید مشخص شود که هرگونه تغییر رنگ یا اصلاحات احتمالی دیگر که باعث اتلاف وقت ماشین شود به هزینه مشتری افزوده خواهد شد.

     

    • تعداد نسخه های چاپی (چاپی) باید به روشنی مشخص شود. به خاطر ماهیت کار چاپ، تولید دقیق تعداد درخواستی مشکل است و معمولا تعداد تولیدی کمی کمتر یا بیشتر ار تیراژ خواهد بود. بر سر تعداد زیادی یا تولید کمتر باید با مشتری به توافق رسید به ویژه در مواردی که مقدار سفارش زیاد است. برای رسیدن به مقدار معین به عنوان “حداقل تولید ” احتمالا چاپ تعداد بیشتری از کار لازم است.
    • شرایط استفاده از موادی که متعلق به مشتری هستند باید مشخص شود. اگرچه دقت لازم برای جلوگیری از بروز خسارت به مواد مشتری به عمل می آید اما خسارت ناشی از آتش ، سرقت یا حوادث دیگر نباید از مبلغ جبران شده توسط بیمه فراتر رود.
    • برنامه تولید باید توسط مشتری و چاپخانه مورد توافق قرار گیرد. به هر حال چنانچه بنا به دلایلی که خارج از کنترل طرفین باشد مثل اقدام دولت یا بروز جنگ، تاخیری در تولید به وجود آید نباید پیگرد قانونی یا جبران خسارت صورت پذیرد.
    • از همه مهم تر درک کامل شرایط تحویل و قیمت تولید است. قیمت و شرایط با توجه به عوامل مختلف، متفاوت خواهند بود. به هر حال در اغلب موارد تحویل کالا در یک مرحله در محل چاپخانه یا آدرسی که کتبا به اطلاع چاپخانه رسیده باشد انجام خواهد گرفت. مشتری باید بداند که قیمت اعلام شده شامل هزینه های تحویل نخواهد بود مگر اینکه در استعلام قید شده باشد. مالکیت کار چاپ شده معمولا پس از تحویل به مشتری در اختیار او خواهد بود مگر اینکه توافق دیگری شده باشد.
    • شرایط پرداخت، قسمت مهمی  از مفاد قرارداد است که به رابطه مابین مشتری و چاپخانه بستگی دارد. در بعضی موارد پس از صدور پیش فاکتور انجام می شود. در موارد دیگر می تواند اعتباری صورت گیرد. معمولا پرداخت خالص سی روز پس از تحویل انجام می گیرد.
    • برای چاپخانه بهتر است که در صورت تخلف در برابر کپی رایت، ادعای غرامت نماید.
    • وقتی این امر غیر قانونی است، چاپخانه ها نباید هر کاری را چاپ کنند.
    • معمولا چاپخانه ها هر نوع ادعایی را در مورد کار چاپی تا ۱۰ روز پس از تحویل کار می پذیرند.

    ادعاهای مشتری فقط می تواند شامل موارد خاصی بشود. منطقی نیست که مشتری تمام تمام برگ های چاپ شده را بازرسی و بررسی نماید.  بازرسی تصادفی برگه ها قابل انجام است و به همین دلیل برای تشخیص خطا در کار چاپی یک دوره زمانی لازم است. در این صورت مشتری می تواند درخواست چاپ مجدد یا جبران خسارت نماید. در صورتی که در هر مرحله از تولید سیستم کنترل کیفی مناسبی به کار گرفته شود، این مشکلات به حداقل خواهند رسید.

    فدراسیون صنعت چاپ در بریتانیا و سازمان های مشابه در سراسر جهان در این صنعت شرایط و مقررات ویژه ای دارند. برخی از چاپخانه ها ترجیح می دهند  قوانین خود را داشته باشند. باید بدانیم که شرایط ذکر شده در پشت برگه برآورد یا استعلام قیمت کافی نیست. باید توجه مشتری را به این شرایط رد زمان دیدن برگه برآورد قیمت جلب نمود.

    توجه به این نکته ضروری است که شرایط استاندارد کسب و کار ممکن است به خاطر تفسیر دادگاه از منطقی بودن آنها متفاوت باشد و این امر به ماهیت قرارداد و پذیرش طرفین بستگی خواهد داشت. وقتی شرایط استاندارد ذکر می شود بهتر است در مورد موثر بودن آنها مشاوره حقوقی گرفته شود.

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :