سیستم های تركیب رنگ و مركب دهی

توضیحات:

  • به نام خدا

    در شروع هر چاپ، ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم که باعث طولانی شدن مدت زمان کار چاپ می شود. تلاش های زیادی از طرف سازندگان ماشین آلات چاپ انجام گرفته تا این زمان به حداقل برسد؛ تا جایی که آپشن های مختلفی را با توجه به درخواست مشتری به ماشین آلات اضافه می کنند. اگر بخواهیم به نمونه ای از آنها اشاره کنیم، می توانیم پلیت بند اتوماتیک، تنظیم اتوماتیک شیرهای مرکب، تعویض رول بدون توقف ماشین و... را برشماریم.

     

    اگر در مورد کاغذ یا مقوایی که قرار است چاپ شود صحبت کنیم، باید دارای شرایط و ویژگی های خاص خود باشد تا در سرعت چاپ تاثیر منفی نگذارد. نمی توان هر کاغذ یا مقوایی را وارد دستگاه چاپ کرد. از جمله رایج ترین اشکالات کاغذ و مقوا می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

    الکتریسیته ساکن اغلب در محیط هایی که دارای هوای خشک و گرم هستند، ایجاد می شود. به طور معمول در قسمت تغذیه دستگاه، وسیله ای به نام جرقه گیر یا ionize (به معنی یونی کردن) که بعضی کارگران چاپخانه ها به آن گاز گیر هم می گویند تعبیه می کنند.

    تا قبل از این که کاغذ وارد برج چاپ شود، جریان الکتریسیته آن را خنثی می کند. اگر قسمت تغذیه، چنین تجهیزاتی نداشته باشد، با زیاد کردن دور نورد آب تا حدودی اشکال برطرف می شود. ما در کاغذهای خود کپی (کاربن لس) این اشکال را بیشتر می بینیم اما اضافه کنم بهتر است هر قدر می توانیم از آب کمتری استفاده کنیم تا کیفیت چاپ بالا رود و در مراحل پس از چاپ به مشکلی بر نخوریم.

    اما در هوای مرطوب، الکتریسیته ساکن تقریبا در هوای محیط مبادله شده و اثر خود را کمتر نشان می دهد، به همین منظور به طور معمول رطوبت نسبی چاپخانه را بین ۴۰ تا ۵۰ درصد در نظر می گیرند. در صورت کم بودن رطوبت محیط بهتر است از سیستم رطوبت ساز استفاده کنیم. البته رطوبت بیش از حد هم باعث تغییر ابعاد کاغذ و مقوا می شود و همچنین اگر فشار سیلندر مناسب نباشد، اندازه کاغذ و مقوا به هم می خورد. برای کنترل فشار مناسب، قبل از تغذیه، باید ضخامت کاغذ و مقوا با میکرومتر اندازه گیری شود. اندازه گیری دقیق از له شدن کاغذ و مقوا و کنده شدن لایه رویی آن و همچنین مشکلات دیگر (مانند له شدن ترام ها و خراب شدن زیر سازی لاستیک) جلو گیری می کند.

    پرزدهی کاغذ و مقوا هم وقت زیادی را برای تمیز کردن لاستیک می گیرد. پرزدهی کاغذ و مقوا می تواند در نتیجه برش کاغذ، قبل از چاپ باشد. به خاطر کند بودن تیغه برش که تیغه مربوطه را باید به موقع عوض کنیم و یا ممکن است جنس کاغذ و مقوا مرغوب نباشد. این پرزدهی تاثیر مستقیمی بر چاپ دارد و جزو مواردی است که مشتری روی آن دست می گذارد. با توجه به حساسیت کار ممکن است یک بار ورق ها را بدون چاپ به ماشین تغذیه کنند که تا حدودی پرز آنها گرفته شود و یا این که خود دستگاه دارای سیستم پرزگیر باشد.

    حجم مرکب بالا و یا سرعت خشک شدن و از طرفی خود کاغذ و یا مقوا تا حدودی در پشت زدگی کار نقش بسزایی دارد، با این تفاوت که ما در کاغذ تحریر با ضریب نفوذ مرکب بیشتر نسبت به کاغذ و مقوای گلاسه روبرو هستیم که با دستگاه دنسیتومتر می توان ضخامت مرکب را اندازه گیری کرد، در صورتی که با سطح بیشتری از مرکب مواجه باشیم از خشک کن استفاده می کنیم ممکن است کار پشت و رو باشد و با مشکلات زیادی روبرو شویم، به خصوص در کاغذ و مقوای گلاسه. از طرفی چسبندگی زیاد مرکب هم باعث خارج شدن ورق چاپی از پنجه سیلندر چاپ و یا جداشدن الیاف ورق چاپی و چسبیدن آن به لاستیک چاپ می شود. ( لایه رویی کاغذ کنده می شود). در بین مرکب ها، مرکب مشکی (Black) دارای بیشترین مقدار چسبندگی و بعد از آن به ترتیب آبی (Cyan)، قرمز (Magenta) و زرد (yellow) است. به طور معمول در روزهایی که هوا سرد است، این اشکال زیاد به چشم می خورد. با اضافه کردن یک مقدار ضد چسب، این اشکال بر طرف می شود، ولی بهتر است دما و رطوبت محیط را در یک اندازه ثابت نگه داریم.

    اشکالات مربوط به اثر مرکب و آب روی کاغذ، موارد متنوعی را شامل می شود که در اینجا تنها به یکی از آنها اشاره شد.

     

    توصیه ها

    در منابع علمی و تخصصی، توصیه های دقیقی در مورد رفع اشکالات چاپی و نیز اقدامات پیشگیرانه در بروز مشکلات کاغذ و مقوا ارایه شده است. در اینجا به یک مورد مهم و ساده اشاره می شود:

    کاغذ و مقوا، درست هنگام استفاده از لفافه ها خارج شود تا این که رطوبت خود را از دست نداده باشد و تا حد ممکن از یک خرید و از یک مارک باشد. در ماشین های تک رنگ و یا دو رنگ، در صورت چاپ کاغذ و مقوا به صورت ۴ رنگ و یا بیشتر، تا حد امکان، چاپ رنگ های بعدی به روز بعد حواله داده نشود، زیرا احتمال دارد با اشکال ریجستری (روی هم خوردن رنگ ها) مواجه شویم. به هنگام دسته کردن کاغذ و مقوا، کناره های آنها کج و یا لوله نشود، زیرا در آن صورت در ماشین به خوبی تغذیه نخواهد شد و توقف های متعددی را موجب می شود. بعضی از کاغذ ها باید در شرایط توصیه شده استفاده شوند. (مانند پشت چسب دارها.)

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :