اهمیت گرافیک در بسته بندی
توضیحات:
-
به نام خدا
این تنها زیبایی اولیه یا چاپ تمیز یا جعبه زیبا نیست بلکه کلیتی است شامل طراحی روی بسته بندی در جهت معرفی هرچه جذابتر. این جذابیت ظاهری از نکات بسیار مهمی است که سرنوشت فروش کالایی را که در سوپر مارکت قرار دارد و تعداد و نمونه های رقبای آن زیاد است ، رقم می زند.
صاحبان کالا که قصد فروش کالای خود را دارند باید در درجه اول متوجه مرتبه و جایگاه و ارزش کالای خود باشند. در درجه بعد با آگاهی و گشاده دستی در خصوص طراحی گرافیک کالای خود برخورد کنند. اگر تولید کننده هنگام برخورد با موضوع طراحی گرافیک از خود خساست نشان دهد یا بی میلی نماید به طور قطع فروش کالایش در بازار با مشکلی مواجه خواهد شد. پس لازم است صاحبان کالا برای ارائه کالای خود در جستجوی هنرمندترین و آگاه ترین گرافیست های تجاری باشند. کسی که بر جوانب گوناگون کارهای گرافیکی و روانشناسی کارش مسلط باشد تا بتواند حداکثر هماهنگی های عناصر مناسب معرفی کننده و جذاب ساختن کالا را در منظر خریدار فراهم سازد.
هنگامی که صاحب کالا می خواهد گرافیک کالای خود را به گرافیست بسپارد باید به نکاتی توجه کند که مهم ترین ، این است که به ذهنیت گرافیست بها داده و در غنای اطلاعات مربوط به کالا کوتاهی نکند و حداکثر اطلاعات همه جانبه راجع به آن کالا را در اختیار او قرار دهد..
جالب است بدانید حتی کالاهای باد کرده در انبار با ارائه هنرمندانه گرافیکی با سود بیشتر به فروش می رسد. به عنوان مثال : بارها پیش آمده که ناشران ، کتب مانده در انبار را با عوض کردن جلد و تهیه روکش نو به فروش برسانند. یعنی همان محتوای پیشین را با گرافیک ، که تنها در مورد جلد کتاب اعمال می شود به بازار عرضه کرده وغالبا موفق هم می شوند.
بسته بندی نمادی واقعی از ویژگی های کالاست و باید بهره وری اساسی کالای مورد نظر را به بیننده و یا خریدار القا نماید در نمای ظاهر یک بسته باید طرح ، نام و ویژگی های اصلی کالا ارائه شود و فراموش نکنید که ارائه یک بسته با طراحی مناسب ویا غیر از آن در ذهن مخاطبان همواره باقی خواهد ماند.
تصویرگری و بسته بندی در تولید و چرخه تجارت یک امر ضروری است. یک بسته بندی خوب درصد فروش تولیدات را ارتقا بخشیده و بسته بندی به عنوان یک ویژگی مهم برای توزیع کالاهای گوناگون تجاری نقش بسزایی را ایفا می کند.خریداران ، یک بسته را با ترکیبی از رنگها می بینند و یک سبک و شیوه خاص را برای خود مبنا قرار می دهند. یافتن یک محصول با یک بسته بندی آشنا می تواند مشابه تجربه دیدار یک دوست قدیمی باشد.
بسته بندی امروزه علاوه بر حمل و نقل و نگهداری کالا ، وظایف متعدد دیگری از جمله معرفی ، آموزش و فروش محتوای محصول را به عهده دارد که این امر با به کارگیری هوشمندانه از هنر گرافیک میسر می گردد. اطلاع رسانی مناسب و ایجاد جذابیت بصری به گونه ای که هماهنگ با محصول باشد ، با استفاده از طرح ، رنگ و فونت و البته با چاپ خوب می تواند تضمینی برای موفقیت و فروش بیشتر کالاهای تجاری گردند.
برای رسیدن به چنین نتیجه ای لازم است طراح گرافیست اهداف و شرایطی را رعایت نماید تا بسته بندی از نظر لیبلینگ کامل و موثر گردد. این شرایط شامل موارد زیر می باشد:
۱- جلب توجه کاربر و مصرف کننده
۲- در یاد و حافظه ماندن بسته بندی
۳- ارتباط برقرار کردن با محتوا ی درون بسته
۴- توجه به سلیقه و فرهنگ مصرف کننده