نشانه‌های عجیب آلزایمر: بد لباس پوشیدن، بد پارک کردن و ...

توضیحات:

  • از دست دادن حافظه، سردرگمی و گم کردن زمان و مکان سه علامت شناخته شده بیماری آلزایمر هستند.

     

    با این حال، ده‌ها تغییر رفتاری ظریف وجود دارد که می‌توانند جزو علایم زودرس آلزایمر باشند.

    قبل از شروع مخرب‌ترین علائم این بیماری، برخی مبتلایان می‌توانند تغییری نامحسوسی مانند کاهش شوخ طبعی را تجربه کنند و یا از میزان آراستگی و پوشش آن‌ها کاسته شود.

    دانشمندان این هفته یک نشانه بالقوه دیگر آلزایمر را ذکر کرده‌اند.

    محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) دریافتند که به نظر می‌رسد سالمندانی که تمایل بیشتری به دادن پول به یک غریبه دارند، بیشتر در معرض خطر بیماری هستند.

    آلزایمر حدود ۸۵۰۰هزار نفر را در بریتانیا و ۵.۸ میلیون نفر را در ایالات متحده گرفتار کرده و سازمان‌های پزشکی و بهداشتنی و خیریه می‌ترسند با افزایش سن جمعیت در دهه‌های آینده میزان آن در سراسر جهان افزایش یابد.

    برخی از نشانه‌های غیر معمول آلزایمر مهم هستند و اگر در پدر و مادر یا یکی از اعضای خانواده در حال پا به سن گذاشتن آن‌ها را دیدید و مشاهده کردید که با رفتار گذشته‌اش سنخیت ندارد باید گوش به زنگ احتمال پیدایش این بیماری در او باشید.

     

    دست و دل بازی

    افراد مسن بیشتر در معرض خطر کلاهبرداری هستند. اما آخرین تحقیقات نشان داده که توزیع پول ممکن است به طور بالقوه نشانه اولیه آلزایمر باشد.

    محققان USC و دانشگاه Bar-Ilan دریافتند این مطلب را دریافته‌اند. محققان ۶۷ سالمند در حدود ۷۰ سال را بررسی کردند.

    هر شرکت‌کننده با شخص دیگری که قبلاً هرگز در محیط آزمایشگاهی ندیده بودند جفت شد و سپس ۱۰ دلار به آن‌ها داده شد که بر حسب علاقه خودشان با دیگران تقسیم کنند. در ضمن، همین افراد معاینه شدند تا وضعیت شناختی فعلی و خطر بالقوه آلزایمر در آن‌ها بررسی شود.

    محققان دریافتند کسانی که مایل بودند پول بیشتری به شخصی بدهند که قبلاً هرگز آن‌ها را ندیده بودند، اغلب در وضعیت شناختی بدتری قرار داشتند که نشان می‌دهد در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

    این یافته‌ها در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است.

     

    تغییرات در شوخ طبعی

    محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) دریافتند افرادی که از این بیماری رنج می‌برند بیشتر از بزرگسالان سالم هم سن و سال از نمایش‌های کمدی طنز یا پوچ لذت می‌برند.

    به دوستان و بستگان ۴۸ فرد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل پیشانی گیجگاهی (FTD) – یک نوع ناشایع زوال عقل که باعث مشکلات رفتاری و زبانی می‌شود – پرسشنامه‌هایی در مورد نمایش کمدی مورد علاقه‌شان داده شد.

    از آن‌ها پرسیده شد که از چه نوعی کمدی‌ای لذت می‌بنرد؟ فیلم‌هایی به سبک روآن اتکینسون ساوت پارک یا کمدی پوچ مانند The Might Boosh.

    همچنین از اعضای خانواده پرسیده شد که آیا بستگانشان در ۱۵ سال گذشته ترجیحات خود را تغییر داده‌اند و آیا اخیراً متوجه شوخ طبعی نامتناسب آن‌ها شده‌اند یا خیر.

    این مطالعه که در ژورنال بیماری آلزایمر در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به آلزایمر از حدود ۹ سال قبل از شروع علائم معمولی زوال عقل، شروع به استفاده از شوخی‌های گزنده کرده‌اند.

    افراد مبتلا به FTD همچنین به احتمال بیشتری به رویداد‌های غم‌انگیز در اخبار یا زندگی شخصی خود می‌خندند، یا رویداد‌هایی که دیگران خنده دار نمی‌دانند، مانند ماشینی که به خوبی پارک شده یا سگ در حال عوعو کردن را خنده‌دار می‌دانند.

    محققان می‌گویند مطالعات بیشتری برای تعیین علت دقیق تغییرات در شوخ طبعی مورد نیاز است، اما بیشتر تغییرات رفتاری پس از ابتلا به آلزایمر ناشی از کوچک شدن مغز در لوب پیشانی است.

     

    ژولیده لباس پوشیدن

    انتخاب لباس‌هایی که به خوبی با هم ست می‌شوند و پوشیدن لباس‌هایی که مناسب آب و هوا نیستند، می‌تواند نشانه اولیه آلزایمر باشد.

    محققان دانشگاه‌های کنت و یورک با تحقیقی متوجه این مسئله شدند.

    این تحقیق که در سال ۲۰۱۸ در Sociology of Health and Illness منتشر شد، ۳۲ نفر را در سه مرکز مراقبت از کهنساسلان و ۱۵ خانه معمولی در کنت مورد مطالعه قرار داد.

    همچنین با ۲۹ مراقب خانواده و بستگان اشخاص و ۲۸ کارمند مرکز مراقبت مصاحبه کردند تا نظرات آن‌ها را در مورد نحوه لباس پوشیدن افراد مبتلا به زوال عقل دریافت کند.

    ملیسا، یکی از مراقبان خانواده که در این مطالعه از او نقل قول شده بود، گفته که پس از اینکه پدرش پس ابتلا به آلزایمر، بسیار بدلباس شده بود.

    تغییر در لباس پوشیدن می‌تواند ناشی از انواع اثرات آلزایمر باشد، از فراموش کردن تکه‌های لباس‌ها تا سفتی ماهیچه‌ها و حرکات تکان دهنده ناگهانی که پوشیدن برخی لباس‌ها را دشوار می‌کند.

    پارک کردن بد

    مطالعات نشان می‌دهد که رانندگی بیماران آلزایمری می‌تواند به طور قابل توجهی بدتر شود، زیرا این وضعیت شروع به تأثیرگذاری بر مهارت‌های حرکتی و فرآیند‌های فکری آن‌ها می‌کند.

    این بیماری واکنش افراد را کند می‌کند و در نتیجه آن‌ها در پارک بدتر می‌شوند تا آن حد که رانندگی را کنار می‌گذارند و، چون همین مسپله خودمختاری و استقلالشان را کاهش می‌دهد، بر استرس آن‌ها افزوده می‌شود.

    محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس عادات رانندگی را در ۱۳۹ نفر در طول یک سال مطالعه کردند تا ببینند این بیماری چگونه آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نیمی از آن‌ها مبتلا به آلزایمر اولیه بودند، در حالی که نیمی دیگر مبتلا به آلزایمر نبودند.

    این مطالعه که در سال ۲۰۲۱ در نشریه پژوهش و درمان آلزایمر منتشر شد، نشان داد افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به طور قابل توجهی احتمال بیشتری دارد که تغییرات ناگهانی در جهت رانندگی ایجاد کنند و در ضمن کندتر رانندگی کنند.

    این تغییرات به قدری شدید بود که محققان توانستند مدلی بسازند که می‌توان بر اساس آن بر اساس نوع رانندگی می‌توان حدس زد که کسی در خطر آلزایمر است یا خیر. این مدل با دقت ۹۰ درصد پاسخگو بود.

     

    دشنام دادن و فحاشی

    یکی دیگر از نشانه‌های آلزایمر دشنام دادن در موقعیت‌های نامناسب است.

    فیلتر و مانع ذهنی فحاشی در این افراد دیگر ضعیف می‌شود و بیشتر احتمال دارد که کلمات زشت از دهان آن‌ها خارج شود.

    محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، دریافتند که ۱۸ درصد از افراد مبتلا به FTD هنگامی که از آن‌ها خواسته می‌شود کلمات با شروغ حرف f شروع کنند، از دشنام f دار استفاده می‌کنند.

    نتایج این تخقیق که روی ۷۰ بیمار که در سال ۲۰۱۰ انجام شد در نشریه عصب‌شناسی شناختی و رفتاری منتشر شد.

    بی‌ملاحظگی

    هم گفتار و هم رفتار افراد در مراحل اولیه آلزایمر ممکن است، دچار مشکلاتی شود. این افراد ممکن است بی‌ادب شوند، چیز‌های نامناسبی بگویند، در ملاء عام شروع به درآوردن لباس کنند یا شروع به صحبت با غریبه‌ها کنند.

    لمس نامناسب بدن دیگران و نیز ناتوانی در خودداری جنسی از علائم دیگر هستند.

    دانشمندان معتقدند که این تغییر به دلیل کوچک شدن مغز در قشر جلوی پیشانی در لوب‌های فرونتال مغز – بخشی که فیلتر رفتاری و گفتاری ما را کنترل می‌کند – ایجاد می‌شود.

    انجمن آلزایمر می‌گوید: «این موقعیت‌ها می‌تواند برای فرد مبتلا به زوال عقل و همچنین برای افراد نزدیک به آن‌ها بسیار گیج‌کننده، ناراحت‌کننده، تکان‌دهنده یا خسته‌کننده باشد.»

    فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است متوجه نشود که چرا رفتارشان نامناسب تلقی می‌شود.

     

    آلزایمر چیست؟

    بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده و تحلیل برنده مغز است که در آن تجمع پروتئین‌های غیر طبیعی باعث مرگ سلول‌های عصبی می‌شود.

    این امر انتقال سیگنال‌های عصبی را مختل می‌کند و باعث کوچک شدن مغز می‌شود.

    بیش از ۵ میلیون نفر در ایالات متحده از این بیماری رنج می‌برند، جایی که این بیماری ششمین علت مرگ و میر است و بیش از ۱ میلیون بریتانیایی به آن مبتلا هستند.

    برخی عملکرد‌های عصبی مانند حافظه، جهت یابی و موقعیت‌شناسی و توانایی تفکر و استدلال می‌شود.

    پیشرفت بیماری کند و تدریجی است.

    به طور متوسط، بیماران ۵ تا ۷ سال پس از تشخیص زنده می‌مانند، اما برخی ممکن است ۱۰ تا ۱۵ سال نیز زنده بمانند.

     

    علائم اولیه اصلی آلزایمر

    * از دست دادن حافظه کوتاه مدت
    * گیجی و سرگردانی
    * تغییرات رفتاری
    * نوسانات خلقی
    * مشکلات در خرج کردن پول یا برقراری تماس تلفنی

    علائم بعدی

    * از دست دادن شدید حافظه، فراموشی اعضای نزدیک خانواده، اشیا یا مکان‌های آشنا؛
    * مضطرب شدن و ناامید شدن به خاطر ناتوانی در درک دنیا که منجر به رفتار پرخاشگرانه آن‌ها می‌شود؛
    * در نهایت توانایی راه رفتن را از دست می‌دهند؛
    * ممکن است در غذا خوردن مشکل داشته باشد؛
    * اکثریت در نهایت به مراقبت ۲۴ ساعته نیاز خواهند داشت.

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار خبر در :