چگونه یک پوستر خوب را بشناسیم؟

توضیحات:

  • به نام خدا

    پوستر در واقع مصورسازی یک رویداد است به نحوی که پیامی تبلیغاتی و ترغیب­ کننده به همراه داشته باشد. در این سطح شاید به نظر برسد پوستر، رسانه تبلیغاتی ساده است که تنها با یک طراحی نه چندان پیچیده می­تواند پیام مورد نظر را به مخاطب القا کند. اما باید در نظر داشت در دنیای پر زرق و برق امروز، تنها یک پوستر به معنای واقعی “خوب و خلاقانه” می­تواند توجه مخاطب را از میان تمام هیاهوی اطراف، به خود جلب کرده و حتی او را به دنبال کردن منبع و پیام پوستر تشویق نماید. بر این  اساس در ادامه برخی از ویژگی­ها و نکات مربوط به طراحی و ارائه یک پوستر جذاب و تأثیرگذار عنوان خواهد شد:

    رنگ ها زندگی بخش هستند!

     

    رنگ­ها منابع ایجاد انواع احساسات و انرژی­ها در مخاطب هستند. یک طراح آشنا به مفاهیم رنگ­ها می­تواند با شناخت کامل موضوع و رویداد پوستر، بهترین رنگ­ها را برای القاء پیام مورد نظر در بیننده، به نحوی مؤثر و هوشمندانه در کنار هم قرار دهد. البته باید خاطرنشان کرد، گاهی جذابیت یک پوستر می­تواند در تک رنگ بودن و یا حتی سیاه و سفید بودن آن باشد به شرطی که این انتخاب متناسب با فضای کلی پوستر و موضوع مورد بحث باشد. در واقع یک پوستر خوب می­تواند نتیجه انتخاب و استفاده هوشمندانه رنگ­های به کار رفته در آن باشد.

    به این همه پیچیدگی نیاز نیست!

     

    برای داشتن یک پوستر خوب به دنیای پیچیده ­ای از اشکال و رنگ­ها نیاز نیست. یک پوستر به شدت پیچیده و شلوغ نه تنها نمی­تواند مخاطب را در مقابل خود میخ­کوب کند بلکه او را فراری می­دهد. گاهی استفاده از ساده­ ترین ایده­ ها می­تواند به نحوی مؤثر، بیننده را به موضوع پوستر مرتبط سازد. وجود نوشته­ های زیاد یا توضیحات غیرلازم تنها پوستر را گیج و خسته کننده می­کند و مخاطب را از توجه به اصل رویداد و پیگیری پیام پوستر باز می­دارد.

    چه چیدمان مناسبی!

     

    همان­طور که در یک خانه، به نحوه قرارگیری وسایل برای ایجاد راحتی و نمای بهتر توجه می­شود، لازم است در طراحی یک پوستر نیز به چیدمان متناسب و هماهنگ اجزا به عنوان مؤلفه های برای شناخت یک پوستر خوب، توجه کافی شده باشد. هماهنگ بودن اجزا به معنای لزوماً قرینه یا متقارن بودن نیست بلکه حتی گاهی عدم تقان هم می­تواند به جذابیت پوستر اضافه کند. آن­چه اهمیت دارد آشنایی طراح به ترکیب­بندی اجزا و بهترین روش برای کنار هم قرارگیری آن­ها است. برای مثال در بسیاری از مواقع، وجود یک کانون و مرکز توجه در پوستر می­تواند بهترین راه برای جلب مخاطب باشد. در این هنگام طراح باید بتواند تناسبی بین اجزا برقرار کند که بیننده با نگاه کردن به پوستر ابتدا به مهم­ترین قسمت آن (که به عنوان کانون در نظر گرفته شده است) راهنمایی شود و سپس به صورت ناخودآگاه سایر اجزای جانبی پوستر را دنبال کند.

    خلاقیت، خلاقیت، خلاقیت!

     

    اگر یک پوستر تمام مؤلفه­ های یک طراحی خوب را داشته باشد اما از خلاقیت لازم برخوردار نباشد، نمی­تواند مسئولیت تبلیغاتی خود را به سرانجام برساند. بدون شک با وجود حجم بالای تبلیغات که در گوشه گوشه زندگی افراد به چشم می­خورد، تنها یک پوستر خلاقانه می­تواند مخاطب را وادار به تأمل و پیگیری نماید. متأسفانه و یا خوشبختانه خلاقیت یک فرمول مشخص و کلیدی ندارد و به تعداد طراحان و حتی انسان­های دنیا، راه­هایی برای رسیدن به ایده­های خلاقانه وجود دارد. گذر از چارچوب­ های مشخص محیط اطراف و در عین حال توجهی دقیق و هوشمندانه به اجزای محیط می­تواند در شکل­ گیری یک پوستر خوب و خلاقانه تأثیر گذار باشد.

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :