مشکلات تولید جعبه فیلتر

توضیحات:

  • به نام خدا

     

    در این بین مستند کردن رویداد های مهم در صنعت مربوطه بخصوص چاپ باعث بهبود ارتقا دانش علمی و تجربی و همچنین به اشتراک گذاشتن اندوخته ها می تواند در پیشبرد اهداف و تعالی سازمانی رشد شگرفی به همراه داشته باشد که در ادامه به شرح یکی از دلایل وقوع خطا خواهیم پرداخت.

    داستان از ثبت یک سفارش فیلتر روغن شروع شد ، بعد از بررسی ابعاد ، سرویس ها و سفارشات ثبت شده برای جعبه مورد نظر طی مراحل تعریف شده در برنامه تولید واحد مهندسی محصول و تایید مدیر دستور چاپ و تولید صادر شد. یکی از دلایل خاص بودن این جعبه و علت بروز خطا تعریفی سرویس تحت عنوان پرفراژ یا زیپ کیپ در مرحله دایکات بود. با توجه به ارزیابی مشتری برای نحوه استفاده این محصول توسط مصرف کننده و نوع چسب بکارگیری و با طراحی نمادین پرفراژ اجرا گردید.این سفارش برای شروع و تست و اخذ تاییدیه مشتری با تیراژ پایین ثبت و تولید شد و با توجه به مورد تایید واقع شدن این محصول توسط مشتری ، سفارش در دفعات بعدی نیز ادامه پیدا کرد.

    ارزیابی محصول به این صورت پیش بینی شده بود که باتوجه به اینکه این محصول قرار بود در تعویض روغنی مورد استفاده قرار بگیرد مصرف کننده به دلیل سهولت در کار و با در نظر گرفتن شرایط جعبه که در وسط آن پرفراژ و زیپ کیپ تعبیه شده بود با فشار آوردن از بالای جعبه در جهت مخالف می توانست با پاره کردن جعبه محصول مورد نظر را به راحتی بیرون آورد و مورد استفاده قرار دهد. ارزیابی صورت گرفته حاکی از این موضوع بود که نحوه مصرف مشتری برای مجموعه تولید کننده بسیار حائز اهمیت می باشد.

     

    علت وقوع خطا از آنجایی شروع شد که تامین کننده جعبه به علت یک سری تغییرات در ساختار نیروی انسانی و همچنین جابجایی کارخانه  نکات ضروری رعایت شده به هنگام تولید به مدیر کنترل کیفیت وقت ارجاع داده نشد و کارشناسان مرتبط در این قضیه در یک اقدام سهوی موضوع یاد شده را به نفرات جایگزین بعدی گزارش ندادند و این نکته عطف شروع یک خطا واضح بود.

    جعبه روغن فیلتر بعد از تغییرات اعمال شده از طرف مشتری دوباره ثبت سفارش شد و با توجه به تعداد پایین تیراژ های ثبت شده دفعات قبل این بار تصمیم گرفته شد با توجه به تیراژ تولید سالیانه تماما در یک سفارش تعداد مورد نظر ثبت گردد. لازم به توضیح می باشد این محصول در هر سری سفارش به تعداد پنج هزار عدد جعبه ثبت سفارش می شد ولی در سفارش مورد نظر به تعداد دویست هزار عدد جعبه از طرف مشتری اعلان نیاز و مورد تایید قرار گرفت.

    بعد از بررسی تمامی جوانب از لحاظ ساختار مهندسی محصول و واحد لیتوگرافی ، محصول مورد نظر با تایید سرپرست تولید و مدیر کنترل کیفی وقت در خط تولید چاپ شروع به کار گردید و بعد از چاپ برای سرویس دایکات در ماشین بابست جهت عملیات تیغ بسته شد و با تایید دوباره سرپرست تولید و کنترل کیفی این جعبه تیغ خورد. خطای بزرگ و مورد نظر دقیقا در این قسمت به وقوع پیوست و نکته نظر مشتری در قبال حالت نمادین پرفراژ تعیین شده روی جعبه به هیچ عنوان در ارزیابی های تایید شده محاسبه و در نظر گرفته نشد. چرا که مشتری خواهان خواهان حفظ نمادین این پرفراژ بود. یعنی با توجه به جا به جایی های زیاد این محصول در حین حمل و نقل و پاره شدن محصول باید سرویس پرفراژ خیلی سخت و با فشار بسیار پایین ماشین بابست اعمال می شد ولی به دلیل روال متداول در این صنعت و اولویت قرار دادن نحوه باز شدن این جعبه از روی پرفراژ تعیین شده ، سرپرستان وقت فشار ماشین این سرویس روی کار را بالا در نظر گرفته به طوری که مشتری خیلی راحت بتواند محصول مورد نظر را از روی زیپ کیپ باز و از داخل جعبه بیرون آورد.

    محصول مورد نظر بعد از سرویس های پوشال ، چسب و بسته بندی به مجموعه مشتری ارسال گردید. ولی متاسفانه بعد از مدتی توسط واحد کنترل کیفی آن شرکت کل بار عودت گردید بعد از پیگیری علت عودت از طرف مشتری به صورت نامه کتبی توضیح داده شد و علت خطا باز شدن راحت و آسان پرفراژ  زیپ کیپ مورد نظر عنوان گردید. این حجم بار برگشتی تمامی مسئولین این پروژه برآن شدند با ارائه راهکارهای مختلف بتوانند این مشکل را با کمترین ضایعات به مشتری تحویل دهند و از باطله شدن کل کار جلوگیری نمایند.

    راهکارهای پیشنهادی یک به یک مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با چسب شیشه ای به صورت دست چسبانی ، پرفراژ زیپ کیپ مورد نظر با اخذ تاییدیه از واحد کنترل کیفی مشتری اصلاح گردد. ابتدا دو هزار عدد جعبه به عنوان نمونه کار با چسب شیشه ای از داخل جعبه روی چهار گوشه پرفراژ دست چسبانی و برای اخذ تاییدیه به مجموعه مشتری ارسال گردید در نهایت طی یک ماه  و با صرف هزینه هنگفت این بار ارسال شد. همگان از ارسال بار خشنود بودند ولی این خوشحالی دیری نپایید و بعد از مدتی با اعلان نارضایتی مشتری دوباره کل بار عودت گردید و این بار علت خطا وقفه در خط تولید و پایین آمدن راندمان و بهره وری کاری گزارش شد. به طوری که طی نامه ای کتبی از پذیرش آن ممانعت گردید.

    بعد از چندین بار پیگیری و بازدید از خط تولید سعی بر این شد که با ارایه راهکارهای مختلف این بار مورد تایید مشتری واقع گردد. طی جلسه ای مدیر کنترل کیفی چاپخانه با مدیر بازرگانی مجموعه مشتری مقرر گردید در قبال پذیرش خطاهای ذکر شده ، یک ایراد طراحی از طرف مشتری رفع و اصلاح گردد اینکار با بررسی های صورت پذیرفته در نحوه کار اصلاح سعی بر این شد که زمان پرتی خط تولید جهت رفع و اصلاح جعبه انجام پذیرد.

    اصلاح خطا به این صورت بود که یک کلمه باید از چهار جهت جعبه به صورت دستی با لاک غلط گیر انجام پذیرد. که این اقدام خود منجر به متحمل شدن هزینه هایی بود . بعد از صرف چندین هفته زمان جعبه اصلاح شده به صورت مرحله به مرحله آماده و ارسال شد و مشتری نیز رضایت از روند کار را اعلان نمود ولی متاسفانه مجددا بدون هماهنگی جعبه های اصلاح شده به کارخانه عودت گردید.

    روز بسیار سخت و ناراحت کننده ای برای افراد مسئول در این پروژه بود به طوری که زحمات چندین ماهه خود را بر باد رفته می دیدند ولی این بار با این تفاوت که یک دلیل دیگر اضافه شده بود و آن هم عدم غلط گیری مناسب با لاک بود چرا که برخی از جعبه ها مورد تایید واقع نشده بودند.

    جعبه فیلتر طی پروسه ای ۹ ماهه و با صرف هزینه ای بالغ بر سی میلیون تومان مرجوع شد.

    هدف از ثبت این خطا به رشته تحریر این بود که شاید با اشتراک گذاشتن عوامل بروز این خطا بتوانیم پیش بینی درستی از وقوع خطاهای مشابه نه تنها در این مجموعه بلکه در تمامی صنعت چاپ جلوگیری به عمل آوریم. باشد که با درس گرفتن از چنین موضوعاتی بر دانش تجربه ها افزوده شود و با همگام سازی این دانش ضمنی در کنار دانش علمی بتوانیم با ارایه راهکارها و دستورالعمل های مختلف و متنوع پیشرو در جهت تحقق اهداف در این عرصه گام بزرگی برداریم . باشد که خداوند یار و یاور ما در تمامی مراحل زندگی باشد.

     

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :