کاتالوگ های جذاب

توضیحات:

  • به نام خدا

    کاتالوگ های جذاب 

     ارائه یک کاتالوگ جذاب از محصولات، می‌تواند در جلب نظر مشتریان بسیار موثر باشد. کاتالوگ های جذاب ابزارهایی قدرتمند در زمینه بازاریابی و فروش محصول هستند؛ که در صورت استفاده صحیح و به موقع از آنها، می‌توانند نتایج مثبتی را ارائه دهند. در این میان اولین مسئله، جذاب بودن کاتالوگ تولید شده است. در این نوشته چند نکته کلیدی درباره طراحی و تولید کاتالوگ های جذاب مطرح می‌شود؛ نکاتی که با بهره بردن از آنها می‌توان کاتالوگ‌های بهتری را تهیه کرد.

    1- انتخاب تصاویر

    کاتالوگ های جذاب بر مبنای تصاویر جذاب و باکیفیت ساخته می‌شوند. در واقع مهم‌ترین عنصر گرافیکی به کار رفته در کاتالوگ، تصاویر هستند. تصاویر کاتالوگ باید جذاب و گیرا باشد؛ تا مخاطب از دیدن آنها لذت ببرد. همین‌طور این تصاویر باید با کیفیت مناسب و با جزئیات بالا تهیه شود. اما مهم‌تر از همه این موارد، اعتبار تصاویر است.

    تصاویر کاتالوگ معرفی‌کننده محصول یا محصولاتی مشخص هستند است. بنابراین باید تا حد امکان از تصاویر واقعی برای معرفی محصولات استفاده شود. تصاویری که شرح‌دهنده کیفیت واقعی آن محصول بوده؛ و محصول آن را از زوایای گوناگون به تصویر کشیده باشد.

     

    در کنار تصاویر واقعی محصول، استفاده از تصاویر مکمل، از جمله عناصر گرافیکی مرتبط، می‌تواند به زیبایی و گیرایی هرچه بیشتر آن کمک کند.

    2- نگارش متون

    اگرچه محتوای متنی در طراحی کاتالوگ‌ها به میزان بسیار کمتری از سایر محصولات چاپی مثل بروشور، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما همین حجم کم محتوای ارائه شده، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع محتوای متنی کاتالوگ اگرچه کم حجم است؛ اما اطلاعات بنیادی و مهمی را در زمینه معرفی محصول ارائه می‌کند. بنابراین نگارنده محتوای متنی کاتالوگ باید بتواند در فضایی محدود و با کمترین میزان کاراکتر، این اطلاعات مهم را در اختیار مخاطب قرار دهد. البته کاتالوگ‌ها در کنار معرفی محصول، نیازمند محتوای متنی برای سایر بخش‌های خود نیز هستند؛که این بخش‌ها نیز دارای همین میزان حساسیت است.

    همین ویژگی‌ها باعث می‌شود تا نگارش محتوای کاتالوگ‌ها نیازمند ظرافت خاصی باشد. ظرافتی که تنها از عهده یک نویسنده حرفه‌ای و باتجربه برمی‌آید. در نهایت در نگارش متون، توجه به ویژگی‌های فنی مشترک محصولات و استفاده از عناصر بصری از جمله آیکون‌های مرتبط، می‌تواند در بهبود محتوای مدنظر بسیار موثر باشد. به عنوان مثال برای نشان دادن تنوع رنگی یک محصول کافی است در مقابل واژه رنگ، تنوع رنگی محصول در یک پالت رنگ طراحی شده به نمایش درآید.

    3- طراحی گرافیکی مناسب

    تصاویر و متون تهیه شده، ماده خام ارزشمندی در دست طراح است. اما همین مواد ارزشمند اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرد؛ نمی‌تواند منجر به نتیجه‌ای رضایت‌بخش شود. در نتیجه بهره بردن از هنر یک طراح باتجربه، سومین مرحله از فرایند طراحی کاتالوگ‌های باکیفیت است.

    در طراحی کاتالوگ توجه به این نکته ضروری است که باید غالب فضای کاتالوگ را تصویر پر کند؛ تا کاتالوگ بتواند ویژگی‌های محصول را در لحظاتی کوتاه به اطلاع مخاطب برساند. همچنین توجه به ویژگی‌های مخاطبان بسیار مهم است. در واقع اگر طراح کاتالوگ به خوبی با ویژگی‌ها و پرسونای مخاطب آشنا شده باشد؛ می‌تواند کاتالوگ های جذاب و دلنشینی را برای آنها طراحی کند.

     

    ۴- تولید و چاپ با کیفیت

    همیشه آخرین مرحله در هر فرایندی از اهمیتی ویژه برخوردار است. مرحله تولید فیزیکی و چاپ کاتالوگ نیز از این نظر بسیار مهم است. در این زمینه هرچه جنس کاغذ انتخابی و نوع چاپ، از کیفیت بالاتری برخوردار باشد؛ محصول نهایی جذاب‌تر می‌شود.

    کاغذهای گلاسه با گرماژ مناسب بهترین پیشنهاد برای تهیه کاتالوگ هستند. همچنین استفاده از دستگاه‌های چاپ پنج رنگ، باعث می‌شود رنگ‌های زنده‌تر و خاص‌تری پدید آید.

    مزایای استفاده از کاتالوگ

    کاتالوگ یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی آفلاین و چاپی است و بسیاری از صاحبان برند و کسب وکار برای معرفی محصولات خود از آن استفاده می کنند.

    کاتالوگ دارای مزایای بسیاری است که می توان از مهمترین آنها به معرفی برند و شرکت، معرفی محصولات و یا خدمات و افزایش فروش اشاره کرد.

    برای افزایش میزان تاثیرگذاری کاتالوگ بر روی مشتریان بهتر است که در نحوه طراحی، انواع و چاپ آن دقت شود. ما در ادامه این مقاله به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

    نحوه طراحی کاتالوگ

    عواملی مانند اندازه فونت، رنگ و عکس مناسب می‌تواند در نحوه طراحی کاتالوگ موثر باشد، که در ادامه به بررسی بیشتر این عوامل خواهیم پرداخت.

    • انتخاب اندازه مناسب فونت

    هنگام انتخاب فونت مناسب برای طراحی کاتالوگ، بهتر است که در اندازه‌های آن دقت شود. استفاده از دو یا سه اندازه متفاوت فونت در کاتالوگ باعث ایجاد هارمونی مناسب و افزایش میزان تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان می‌گردد.

    • انتخاب رنگ مناسب

    هنگامی که می‌خواهید رنگ مناسبی را برای طراحی کاتالوگ انتخاب کنید این موضوع را در نظر بگیرید، که رنگها می‌توانند یک پل ارتباطی بین مشتریان با محصول و برند ایجاد کنند. با توجه به علم روانشناسی رنگ، برای معرفی و انتقال پیام برند و محصولات به مشتریان از رنگ‌های مناسب و جذاب در طراحی کاتالوگ استفاده شود.

    • انتخاب عکس مناسب

    انتخاب عکس کاتالوگ در انتقال پیام به مخاطب تاثیرگذار است. هنگام طراحی کاتالوگ بهتر است از عکس‌هایی استفاده شود که بتواند پیام محصولات و خدمات را به صورت شفاف به مخاطبان انتقال دهد.

     

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :