طراحی ست اداری

توضیحات:

  • به نام خدا

     

    بدون شک بنیاد یک شرکت هویت سازمانی آن است و طراحی ست اداری متمایز کننده این هویت و تجلی بخش آن است.

     

    اوراق و ست اداری به مجموعه اسنادی مانند سربرگ، کارت ویزیت، پاکت های مختلف نامه و غیره می گویند. در کنار آن مواردی مانند کاغذ یادداشت، اوراق مالی و اداری (از جمله فاکتور، قبض، کاردکس و فرم های داخلی شرکت)، کارت های پرسنلی و برچسب ها قرار می گیرند. ست اداری را باید نماینده بصری شرکت ها بدانیم ولی با وجود این به طراحی آن کمتر توجه می شود.

     

    انواع ست اداری

    ست های اداری را در دو دسته اوراق و ابزاری قرار می دهند.

    دسته اول شامل کلیه برگه ها و ورقه هایی می شوند که قابل چاپ هستند و در امور اداری شرکت استفاده می شوند.

    دسته دوم وسایلی را شامل می شوند که برای انجام کارهای اداری به آن ها نیاز است.        

     

    ست مدیریتی

    از طرفی ست مدیریتی به وسایل مورد نیاز یک مدیر مانند کیف های پول چرمی مختلف، سر رسید مدیریتی، جا کارتی و غیره گفته می شود.

    باید گفت تمامی ابزار تبلیغاتی یک شرکت که در آن ها از عنوان، لوگوی شرکت و اطلاعات تماس استفاده شده است در زمینه طراحی ست اداری جا می گیرد. در نتیجه زمانی که از طراحی ست اداری صحبت می کنیم، مواردی مانند طراحی سر برگ اداری، طراحی پاک نامه و طراحی کارت ویزیت شامل آن می شوند.

     

    یکی از نکات مهم برای طراحی موفق ست اداری به کار بردن عناصری واضح مانند رنگ سازمانی، لوگو، شکل و اندازه فونت، نشانی، شعار شرکت و شرح فعالیت آن است تا تمامی اوراق اداری ظاهری هماهنگ و یکسان داشته باشند.

    استخدام یک طراح گرافیک باتجربه باعث خواهد شد هویت بصری شرکت شما بهتر شکل گیرد و طراحی ست اداری با موفقیت به پایان برسد. و یا میتوانید کار را به صورت پیمانی به یک شرکت متخصص در این زمینه واگذار نمایید.

    به خاطر داشته باشید تمامی انواع اوراق اداری شما به وسیله ده‎ها و صدها مشتری به دفعات مشاهده می شوند. بنابراین اختصاص دادن بودجه خوب برای طراحی ست اداری باعث خواهد شد بهتر به اهداف کسب و کار خود برسید.

    با آن که دنیای امروزی به سمتی دارد پیش می رود که ارتباطات بدون کاغذ در اولویت قرار گرفته است ولی باید قبول کنیم هنوز از اقلام اداری زیادی استفاده می شود.

     

    بدون شک نقطه آغاز شکل گیری ارتباط یک شرکت با مشتری بالقوه از طریق کارت ویزیت یا ارتباط به صورت مکاتبه اداری است. در نتیجه طراحی ست اداری زیبا باعث می شود برند تجاری و هویت شرکت شما در پیش چشمان مشتری خودنمایی کند و کسب و کار شما شخصیت قابل توجهی به دست آورد.

    طراحی ست اداری به دقت زیادی نیاز دارد. در نتیجه در ادامه مطلب مهمترین نکات طراحی ست اداری را بیان می کنیم.

    نکات مهم طراحی ست اداری

    • به کار بردن حاشیه، فونت زیبا، شیوه نگارش مناسب، رنگ و غیره.
    • استفاده از فونت‎ هایی خوانا با اندازه معقول. استفاده از فونت های متنوع باعث زیباتر کردن ست اداری می شود. در استفاده از فونت ها دقت کنید، انتخاب بیشتر از سه نوع فونت را پیشنهاد نمی کنیم.
    • ست های اداری انواع گوناگونی دارند، در نتیجه اندازه استانداردی برای آن ها تعریف نشده است. اما بهتر است از ورقه های A4 و A5 با اندازه های 10 تا 14 پوینت استفاده کنید.
    • استفاده از فونت های لاتین در زبان فارسی نشان دهنده حرفه ای بودن ست اداری نیست و فقط بدون نتیجه کاغذ اشغال خواهند کرد. بنابراین از فونت های فارسی استفاده کنید که علاوه بر زیبایی، تاثیرگذار هستند.

     

    • در طراحی ست اداری سعی کنید از نمادهای مذهبی استفاده نکنید. حک نمادهای مذهبی روی کارهای گرافیکی مرسوم نیست. البته عبارت بسم الله الرحمن الرحیم شامل این قضیه نمی شود.
    • حاشیه ست اوراق اداری به مقدار 1 سانتی متر از آخر و اول ورق باید فاصله داشته باشد.
    • زمینه ست اداری رنگ سفید باید داشته باشد. رنگ سفید باعث می شود مطالب نمایان به نظر برسند.
    • ابعاد استاندارد طراحی کارت ویزیت 5 در 9 سانتی متر است. کشیدگی کارت ویزیت ظاهر آن را زیباتر می کند.
    • در زمان طراحی ست اداری و نوشتن متون آن ها از علایم نوشتاری و نشانه ها استفاده کنید تا درک مطلب ساده شود.

     

    • به هنگام چاپ سربرگ ها به اندازه آن ها توجه کنید که معمولا 21 در 29.7 سانتی متر طراحی می شوند. قرار دادن عنوان، تاریخ، شماره و پیوست را فراموش نکنید.
    • در طراحی ست اداری یکی از نکات مهم قرار دادن آرم و لوگوی شرکت است. لوگوی شرکت باید در بالا و طرف چپ یا راست قرار گیرد و فضایی در حدود 2 تا 5 سانتی متر را اشغال کند.
    • در طراحی ست اداری باید زمینه ورقه ها را تا جای ممکن بی رنگ انتخاب کنید چون زمینه رنگی در زمان تهیه یک نسخه کپی ظاهری تیره و بی کیفیت پیدا می کند.
    • طراحی پاک نامه یکی دیگر از بخش های طراحی ست اوراق اداری است. در طراحی و چاپ آن ها به نکاتی مانند خالی گذاشتن نیمه بالای طرف راست پاکت برای چسباندن تمبر و انجام عملیات پستی توجه کنید.

     

    • در طراحی تمامی بخش های ست اداری از رنگ ثابت سازمانی خود استفاده کنید.
    • بهترین روش در انتخاب رنگ چاپ انتخاب رنگ های فلت یا تک رنگ است. اگر ظاهر متفاوتی می خواهید نهایتا دو رنگ مکمل را انتخاب کنید.
    • در طراحی سر برگ و پاکت از فونت های بالای 9 استفاده نکنید چون ظرافت کار را نشان نمی دهد.
    • در زمان طراحی یک حاشیه امن برای برش در نظر بگیرید تا پس از برش متن یا آدرس ها لب به لب نشود.
    • بهترین رنگ برای متون مشکی است.
    • به محل قرار دادن لوگو یا آرم شرکت توجه کنید و آن را در طرح بسیار بزرگ یا خیلی کوچک نیاورید.
    • در طراحی از تکنیک طراحی تخت (فلت دیزاین) استفاده کنید.
    • ست اداری مورد نظرتان را در نرم افزارهای وکتور بیس طراحی کنید. استفاده از عکس مانند قدیم جلوه ندارد و کیفیت کار شما را پایین می آورد. به طور کلی سعی کنید طراحی ساده، نه چندان شلوغ با بخش های بسیار کم و نهایت در دو رنگ داشته باشید و برای بهترین کیفیت چاپ طراحی خود را با فرمت پی دی اف خروجی بگیرید.

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :