چاپ سنگی و روزنامه
توضیحات:
-
به نام خدا
کتابهای چاپ سنگی با نسخههای خطی مشابهتهایی دارند که از جمله میتوان به تذهیب، تشعیر، جلدبندی نفیس، صفحهبندی، جدولبندی، صفحه عنوان، کاتب و تاریخ کتابت اشاره کرد. با این همه به سبب محدودیتهایی که در چاپ سنگی وجود دارد تنوع و کثرت تذهیب در آنها کمتر از نسخ خطی است. در کتابهای چاپ سنگی نیز مانند نسخههای خطی، صفحات جدولبندی شدهاند، بهطوریکه دو قسمت متن و حاشیه کاملاً از هم مجزا هستند. جدول شامل دو یا چند خط است که نوعی زیبایی و نظم به صفحه کتاب میدهد. حاشیه که شکل ستونی پیدا میکند، جایگاهی برای توضیحات واژههای متن، نقد صاحب نظران، پانوشت، اثری مجزا، یا تعلیقه و شرح بر متن اصلی است. معمولاً نوع خط حاشیهها با خطِ نوشتههای متن متفاوت است. نوشته حاشیه به شکل نقوشی چون ترنجهای کوچک، لچک، یا شکلهای گیاهی و هندسی است.
بیشتر نسخههای چاپ سنگی مانند نسخ خطی، فاقد صفحه شمار هستند. نظم اوراق کتاب را با کلمه پاصفحهای مشخص میکردند و نخستین کلمه سطر اول صفحه دوم را در گوشه چپ پایین صفحه اول مینوشتند که با مطابقت این واژه در هر صفحه، نظم آن مشخص میگردید. بعدها در کتابهای چاپ سنگی، شمارهگذاری صفحات نیز مرسوم شد. در کتابهای چاپ سنگی صفحه عنوان نیز وجود ندارد و مشخصات (نام مؤلف، کاتب، تاریخ نگارش، نام چاپخانه، تاریخ چاپ، و غیره) در پایان آخرین صفحه ذکر میشدهاست. کاتبان و تاریخ کتابت نوشتههای آنها نیز از عناصر خاص کتب چاپ سنگی است که در پایان متن، زیر عنوان «راقم سطور» یا «رقم از» عباراتی چون «کتبه العبد الاقل الجانی» و «حرّر»... ذکر میشدهاست.
تصویر در چاپ سنگی
پوستر تبلیغاتی عطر ویو-ویولت، اثر لویی رید. این اثر در سال ۱۸۹۵ میلادی، با استفاده از تکنیک چاپ سنگی منتشر شد.
این اثر اکنون در مالکیت موزه متروپولیتن نیویورک قرار دارد.پوستری از رزمناو اساماس کایزرین آگوستا در حین ترک بندر نیویورک.
این اثر در سال ۱۸۹۵ میلادی، با استفاده از تکنیک چاپ سنگی منتشر شد.
تصاویر در چاپ سنگی به صورت گراور∗ است و واژه «رقم» و «راقم» در زیر این تصاویر به مفهوم «نقاشی» و «نقاش» است. نقاشان و مُذهّبان به تناسب موضوع به تذهیب و نقاشی در کتب چاپ سنگی میپرداختند و با الهام از محیط خود و جامعه، صحنهها و رویدادها را به تصویر میکشیدند و عادات و رسوم مردم زمان خود را معرفی مینمودند، مانند شکل و نحوه پوشاک مردان و زنان، مجالس مهمانی و وعظ، آیین خاکسپاری، و… بهطور کلی نقاشیهای کتابهای چاپ سنگی را به سه دسته میتوان تقسیمبندی کرد:نقاشیهای عامیانه و واقع گرا (زندگی روزمره مردم و درباریان)
نقاشیهای اسطورههای افسانه ای (وقوع جنگها و پیروزی و شکست، جوانمردی)
نقاشیهای مذهبی (مانند زندگانی امامان و مصایبی که بر آنها وارد شدهاست)
یکی از جالبترین نمونههای چاپ سنگی مصور، چاپی از کتاب خمسه «نظامی» است که در ۶۰۲ صفحه در سال ۱۳۰۱ هجری قمری به چاپ رسیدهاست. در این کتاب ۱۲ سرلوح در آغاز هر قسمت و پنج مجلس تصویر که بیشتر آنها نقاشی «مصطفی» است آمده که ویژگی ممتازی به این کتاب میبخشد.موضوع بندی کتابهای چاپ سنگی
موضوعات اصلی کتابهای چاپ سنگی عبارتاند از:مسائل دینی نظیر قرآن و انجیل؛ ادبیات شامل دیوانها، تذکرهها؛ پزشکی (پزشکی سنتی)؛ تاریخ و جغرافیا؛ زندگینامهها؛ فلسفه و منطق؛ تصوف و عرفان؛ جنگ.
قطع کتابهای چاپ سنگی
اندازه و قطع کتابهای چاپ سنگی بسته به اندازه کاغذهایی بود که برای این منظور در نظر گرفته میشد. بهطور کل میتوان قطع این گونه کتابها را این گونه تقسیمبندی نمود:بازو بندی اندازه تقریباً ۳۰*۲۰ میلیمتر
بغلی اندازه (تقریباً: ۴۰*۶۰ میلیمتر)
جانمازی اندازه (تقریباً: ۷۰*۱۲۰ میلیمتر)
حمایلی اندازه (تقریباً: ۷۰*۱۲۰ میلیمتر، که در زیر لباس به صورت حمایل آویزان میشد)
رقعی اندازه (تقریباً: ۱۶۰*۲۲۰ میلیمتر)
وزیری کوچک اندازه (تقریباً: ۱۶۰*۲۲۰ میلیمتر)
وزیری اندازه (تقریباً: ۱۶۰*۲۴۰ میلیمتر)
وزیری بزرگ اندازه (تقریباً: ۲۰۰*۳۰۰ میلیمتر)
سلطانی اندازه (تقریباً: ۳۰۰*۴۰۰ میلیمتر)
رحلی کوچک اندازه (تقریباً: ۲۵۰*۴۰۰ میلیمتر)
رحلی بزرگ اندازه (تقریباً: ۳۵۰*۶۰۰ میلیمتر)
رحلی اندازه (تقریباً: ۳۰۰*۵۰۰ میلیمتر)
خشتی (طول و عرض کتاب در اندازه مساوی)