چرا استفاده از پاکت نامه ضروری است؟

توضیحات:

  • به نام خدا

    پاکت‌ها بیشتر از یک تکه کاغذ سادۀ تا شده هستند که برای محصور کردن اسناد مورداستفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها نقشی بسیار بزرگ‌تر از این را بازی می‌کنند؛ شاید عجیب به نظر برسد، اما پاکت‌های نامه رابطۀ بزرگی بین دو نفر، چه تجاری و چه شخصی ایجاد می‌کنند و این قدرت را دارند که فردی را تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل هم هست که آن‌ها را بخش مهمی از سیستم ارتباطات برمی‌شمارند. در دنیای تبلیغات و بازاریابی نیز از این مزیت پاکت‌ها برای تبلیغ و هویت بخشیدن به یک سازمان و یا کسب و کار استفاده می‌کنند؛ به عبارت دیگر از پاکت به عنوان رسانه‌ای برای انتقال پیام‌های مهم بهره می‌گیرند. محتوی پاکت هر چه که باشد اعم از یک نامۀ اداری و یا تجاری، یک اعلان مهم و یا یک کارت تبریک، یک پاکت تجاری و تبلیغاتی می‌تواند فرصتی مغتنم برای ایجاد آگاهی دربارۀ یک برند خاص باشد. بر همین اساس در طراحی و چاپ پاکت باید اصولی رعایت شود، تا نتیجه‌ای مثبت و ثمربخش حاصل شود. در این مطلب چاپ پاکت و مسائل مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

    پاکت؛ یک ابزار چاپی قدیمی و پرکاربرد

    پاکت در اصل واژه‌ای فرانسوی است و در فارسی به محفظه‌ای برای کاغذ نامه گفته می‌شود. به طور دقیق‌تر یک پاکت یک کالای بسته‌بندی معمولی است که معمولاً از جنس نازک و مسطحی تشکیل شده است و برای محافظت و ارسال اشیائی همچون نامه، کارت و امثال این‌ها طراحی شده است. شاید بتوان گفت که چاپ پاکت یکی از پرسابقه‌ترین خدمات انجام شده توسط مراکز چاپ و چاپخانه‌ها می‌باشد. مورخان بر این باورند که اولین پاکت در چین باستان ساخته شده است و برای تضمین حریم خصوصی مکاتبات سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال، آن پاکت‌های اولیه ابداً شبیه آنچه امروزه به عنوان پاکت مرسوم است نیستند؛ آن‌ها از گل رس و به شکل یکی کره ساخته می‌شدندکه پیام در درون آن‌ها قرار می‌گرفت و مهر و موم می‌شد و در نهایت برای خواندن پیام، آن‌ها را می‌شکستند. اما گونۀ پاکت‌های سنتی که تا حدودی شبیه نوع مرسوم امروزی بودند، دست‌ساز و از تا کردن یک ورقۀ کاغذ از چهار طرف آن تولید می‌شده‌اند.

    پاکت کاربردهای مختلف اداری، تجاری، تبلیغاتی و … دارد

    چاپ پاکت برای اهداف مختلفی انجام می‌شود. استفاده از انواع پاکت در ابعاد و شکل‌های مختلف متداول است. شکل رسمی و تبلیغاتی آن‌که بسیار هم کاربرد دارد، دارای مشخصات خاصی است و عمدۀ طراحی و چاپ پاکت در مراکز چاپ مربوط به این نوع است. به طور کلی طراحی و چاپ پاکت برای مقاصد زیر انجام می‌شود:

    • استفاده از پاکت برای نامه‌نگاری شخصی، اداری و …
    • استفاده از انواع پاکت‌های پستی برای ارسال کالای سبک و قابل‌حمل
    • استفاده از پاکت‌های سایز بزرگ برای ارسال مدارک
    • برای ارسال کاتالوگ و بروشور
    • پاکت مخصوص سی دی
    • برای فرستادن لیست قیمت
    • استفاده برای ارسال قراردادها
    • برای ارسال فاکتور
    • چاپ پاکت مخصوص برای ارسال انواع کارت اعم از دعوت، پستال، تبریک و …
    • برای فرستادن هدایای نقدی و تبلیغاتی
    • چاپ پاکت‌های بسیار بزرگ برای ارسال کتاب، سررسید و …

    نکات مهمی در طراحی و چاپ پاکت باید رعایت شود

    • جای لوگو، شعار تبلیغاتی و اطلاعات تماس باید به درستی بر روی پاکت تعیین شود.
    • رنگ مورداستفاده باید طیف رنگی مناسبی باشد و براساس رنگ لوگو، نوع فعالیت و زمینۀ کاری و روش چاپ تعیین شود.
    • چنانچه قرار است از تصویر و طرح‌های گرافیکی بر روی پاکت استفاده شود باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
    • فونت به کار رفته در نوشتار روی پاکت مهم است و باید فونتی خوانا و در اندازه‌های استاندارد 9 تا 12 باشد.
    • طراحی و چاپ پاکت ممکن است به شکل یکرو و یا دو رو انجام شود، یعنی طرح ممکن است روی پاکت، پشت پاکت، درب پاکت و یا در دو طرف چاپ شود.
    • سعی شود که ابعاد پاکت منطبق با ابعاد استاندارد باشد.
    • در بعضی موارد با توجه به اندازه و نوع پاکت از روش‌های تکمیلی روکش سلفون و یو وی، لوگو برجسته، برش خاص و … می‌توان استفاده کرد.

     

    هنگام اجرای یک کسب و کار یا هر گونه سرمایه گذاری، همیشه باید از هر فرصت بازاریابی ممکن، استفاده کنید. پاکت نامه یکی از ارکان مهم و اساسی هر شرکت است که جهت حفظ مکاتبات اداری و قراردادها مورد استفاده قرار می گیرد. ارائه پاکت نامه به اندازه محتوای آن حائز اهمیت است.

    در هنگام طراحی پاکت نامه باید به یکسان بودن رنگ و طرح سازمانی با طراحی ست اداری بسیار توجه شود و به عبارتی یک هویت بصری مشترک باید بین اجزای ست اداری حاکم باشد.

    اگر در حال حاضر در مورد این که آیا پاکت، یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است یا خیر؟ تردید دارید، پس این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

     

    1- برقراری ارتباط

    پاکت نامه حاوی اطلاعات مورد نیاز شامل لوگو، آدرس و شماره تماس می باشد.  همین امر باعث شده است که مشتریان بتوانند با استفاده از مشخصات درج شده بر روی پاکت به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند.

    2- افزایش اعتبار

    پاکت های تخصصی و سفارشی با برند خودتان باعث می‌شود کسب و کار شما از دیدگاه مشتری حرفه‌ای تر به نظر رسد. به جای ارسال مکاتبات اداری خود در یک پاکت سفید و کسل کننده بهتر است از یک پاکت نامه سفارشی که مختص کسب و کار شما است، استفاده کنید. چاپ سفارشی اعتبار برند شما را در نگاه مشتری افزایش می دهد.

    3- آگاهی بیشتر از برند

    هر زمان که یک نفر با نام شرکت شما مواجه می‌شود، نوعی رابطه بین شما و مشتری برقرار می شود. با ارائه پاکت نامه سفارشی به صورت حرفه ای، می توانید تاثیر زیادی برای جذب و حفظ مشتریان وفادار داشته باشید.

    پاکت نامه اگر به درستی طراحی و چاپ شود می تواند در معرفی برند شما بسیار موثر واقع شود. همچنین برند شما به عنوان یاد آوری و یک محرک بصری است که مشتریان بالقوه را به جستجوی خدمات شما تشویق می کند. افزایش آگاهی از برند، موجب اعتمادسازی بین برند و مشتریان می‌شود.

    یکی دیگر از فواید چاپ پاکت نامه این است که شما آگاهی بیشتری از برند خود در ذهن مخاطبین ایجاد می کنید.

    4- ثبات

    پاکت نامه، شما را در ذهن مخاطب حرفه ای و مثبت نشان می دهد و باعث می شود به عنوان یک کسب و کار با ثبات به یاد سپرده شوید.

    ارسال اسناد مهم در پاکت نامه های اختصاصی، حس آرامش و اطمینان را به مخاطبین منتقل می کند و نشان می دهد که کسب و کارتان مهم و دارای اهمیت است و باید جدی گرفته شود.


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :