هنر لیتوگرافی

توضیحات:

  • به نام خدا

    حال  بسیار ساده است به این صورت که شما بر روی سنگ یا لوحی طراحی می کنید و با آغشته کردن آن به رنگ دلخواه تان آن را روی یک برگه فشار می دهید و اکنون به همین سادگی شما یک لیتوگرافی دارید!

    لیتوگرافی در کاربرد صنعتی کمی فنی تر از روشی است که در بالا توضیح داده شد. و مطالبی که در این مقاله میخوانیم آن را به طور کامل توضیح میدهد.

    در قرن نوزدهم، لیتوگرافی ابزار مهمی برای انتشار بود. گسترده شدن تبلیغات و چاپ پوسترهای تئاتر با لیتوگرافی ایجاد شد، و بسیاری از کتاب­ ها با استفاده از لیتوگرافی  به تولید انبوه رسید.

     

     

    در اواخر قرن نوزده و بیستم هم هنرمندان مدرنی مانند پیکاسو، میرو و شاگال تا حد زیادی از تکنیک لیتوگرافی برای خلق آثارشان استفاده می­ کردند، بی شک دلیل استفاده از آن توسط هنرمندان، خلق تکنیک های زیبا و نوآوری در انتشار آثارشان بوده است.

    در قرن گذشته اتحاد بین لیتوگرافی و هنر مهر­ و ­موم شده بود به طوریکه در آن زمان  به تکنولوژی چاپ محبوب تبدیل شده بود

    در واقعیت، چطور یک لیتوگرافی ساخته می شود؟

    برای شروع کار، شما به یک سنگ نیاز دارید اما چرا یک سنگ؟ خب، به این خاطر که می توانید  طرح روی سنگ را هزاران بار به رنگ آغشته کنید و روی صفحه نقش خود را چاپ کنید و باز هم طرح تان به همان صورت قبل باقی بماند. همچنین میدانید که سنگ استفاده شده برای لیتوگرافی در همه جای دنیا موجود است.

    هنرمند می تواند از تمام ابزارهای معمولشان مانند مداد یا قلم مو استفاده کند. این یک مزیت  لیتوگرافی بر خلاف حکاکی است، به عنوان مثال، برای حکاکی یا منبت کاری روی چوب شما به ابزار های بسیار دقیقی برای اندازه گیری و برش چوب نیاز دارید.

    برای لیتوگرافی، نقش کار چاپ تان توسط یک طراح  یا هنرمند روی سنگ حک میشود و بعد از این مرحله  یک چاپگر حرفه ای می تواند سنگ را با آغشته کردن غلتک به جوهر روی صفحه بغلتاند و طرح مورد نظر را چاپ کند، به فرایند ایجاد این کار در چاپ لیتوگرافی می گویند.

     

    در عکس بالا، کار لیتوگرافی کمی فنی تر می شود! لوح طراحی با آغشته شدن روغن به آن ساخته شده است که با استفاده از این  راه حل شیمیایی و اضافه کردن آب به صورت مداوم باعث می شود تا جوهر دقیقا در خطوط نقاشی قرار گیرد و بعد از ایجاد طرح لیتوگرافیتان آب و روغن اضافی خارج میشود. بعد از این مراحل ما لوح را آماده کردیم و حالا می توانیم به مرحله چاپ برسیم. برای اتمام کار لیتوگرافی ، ما از یک دستگاه پرس استفاده می کنیم که طرح را بر روی سنگ چاپ می کند و نقاشی را روی کاغذ انتقال می دهد.

     

    لیتوگرافی رنگی، یک چالش واقعی :

    همانند عکس بالا از طراح معروف  پیر آلشینسکی، لیتوگرافی چاپ شده ما تنها یک رنگ است و در واقع ما فقط یک سنگ با جوهر سیاه چاپ کرده ایم. اگر ما در لیتوگرافیمان رنگ های دیگر را هم بخواهیم، ​​باید برای هر رنگ یک لوح سنگی ایجاد کنیم و کار لیتوگرافی مان هم به مراتب پیچیده تر خواهد شد.

     

     

      و مسئله اینجاست که برای این موضوع باید دست نگه داشت زیرا این کار به این سادگی نیست و اگر ما بخواهیم که یک رنگ را روی رنگ دیگر چاپ کنیم، بدون شک آنها با هم ترکیب می شوند. و با توجه به اینکه ساختن یک کار چاپی رنگی نیازمند ترکیب مواد شیمیایی باهم است به همین خاطر هنرمندان برای ترکیب نشدن رنگها در صفحات لیتوگرافی از موادی به نام کرومیستها ( جدا کننده رنگ) استفاده می کننند.

     

    در عکس بالا به چاپ  دیوید هاکینی نگاه کنید. در این کار، ما می توانیم پیچیدگی کار و رنگ های مختلف مورد استفاده را تحسین کنیم. هنرمند مجبور شده است که یک سنگ برای رنگ آبی ، یک سنگ دیگر برای رنگ  قرمز و به همین ترتیب برای هر رنگ از یک سنگ در لیتوگرافی کار هنری خود استفاده کرده است و اگر شما کمی در سمت راست قسمت پایین تصویر زوم کنید، حتی می توانید ترکیب زرد و سبز را مشاهده کنید. نوع پیچیدگی این کار به صورت دستی آنقدردشوار است که ما حتی می توانیم بگوییم که این یک اثر مقدس از ترکیب رنگ و سنگ است.

    نسخه های لیتوگرافی:

    لیتوگرافی رنگی ما اکنون چاپ شده است. برای هر نسخه از لیتوگرافی، یک امضا و شماره نسخه به کار میرود و این کار به منظور شماره گذاری لیتوگرافی انجام می شود. عموما لیتوگرافی را شماره گذاری و امضا می کنند، اما بعضی از هنرمندان مانند لیتوگرافی زیر تاریخ وعنوان اثر را بر روی آن می نویسند.

     

     

    به عنوان مثال در لیتوگرافی بالا که اثری از هنرمند معروف شاگال می باشد شما می تواید تعداد 76 لیتوگرافی و100 نسخه چاپی اثر را مشاهده کنید.

    انتشارات همان نسخه های چاپی است که به بازار عرضه خواهد شد. به طور عموم، شما می توانید حداکثر چند صد صفحه از یک لوح لیتوگرافی چاپ کنید و در پایان کار، برای اینکه نسخه ها محدود شوند جوهر روی لوح را پاک میکنیم.

    لیتوگرافی نسخه اول باید بسیار گران باشد!

    اغلب پرسیده می شود که آیا تعداد لیتوگرافی در کیفیت چاپ و یا ارزش چاپ نقش دارد؟ پاسخ این است که در واقع هیچ کدام از نسخه های چاپ شده لیتوگرافی ها دارای ترتیب شماره نیستند و پس این مسئله خیلی حائز اهمیت نمی باشد. و با این حال، به طور کلی، هر چه تعداد چاپ نسخه ها به عدد صفر نزدیکتر باشد ارزش آن لیتوگرافی کمتر است. به شما قول میدهم که شما نمی توانید تفاوت دو نسخه از یک لیتوگرافی را تشخیص بدهید زیرا میزان کیفیت هر دو نسخه از یک چاپ به یک اندازه است.

    آیا لیتوگرافی یک اثر هنری واقعی است؟

    ممکن است متعجب شوید از فهمیدن اینکه لیتوگرافی هم  یک اثر هنری اصلی مانند تابلوی شام آخر داوینچی می باشد، ولی دقیقا همینطور است لیتوگرافی یک اثر هنریست و هیچ گاه به عنوان یک تکثیر ساده به نظر نخواهد آمد.

    برای فهمیدن این موضوع می توانید بوسیله یک ذره بین از یک لیتوگرافی لذت ببرید. به یک قسمت از گل و بوته های یک لیتوگرافی نگاه کنید وبا لمس کردن آن، دانه های برجسته ای از چاپ را  زیر پوست دستتان احساس خواهید کرد و شما همچنین می توانید بوی ویژه جوهر لیتوگرافی را تنفس کنید البته با این کار لیتوگرافیست ممکن است دفعه بعد از دیدن  شما کاملا شگفت زده شود!

    در پایان این مقاله در حال حاضر شما کمی بیشتر در مورد لیتوگرافی می دانید. این یک تکنیک استثنایی است که صفحه مانیتور شما نمی تواند عدالت را درباره به تصویر کشیدن آن برقرار نماید به همین خاطر ما به شما توصیه می کنیم که شخصا برای دیدن صفحات لیتوگرافی به چاپخانه بروید و آنها را از نزدیک تماشا کنید و حتما آنها را لمس کنید. البته چاپخانه های کنونی بسیار پیشرفته تر از قبل شده اند و صفحه های لیتوگرافی با استفاده از ورقه های آلومینیومی به نام زینک ساخته می شوند که در مقالات بعدی در مورد لیتوگرافی در چاپخانه ها به طور مفصل توضیح خواهم داد.

     

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :