اهمیت رنگ در چاپ کاتالوگ (قسمت اول)

توضیحات:

  • به نام خدا

    انتخاب رنگ و رنگبندی مناسب در طراحی کاتالوگ ها یکی از معقولات مهم و کلیدی می باشد که در زیبایی کاتالوگ تاثیر به سزایی دارد. همان طور که در مقالات قبلی نیز اشاره شد، استفاده درست از رنگ ها و انتخاب رنگبندی مناسب در چاپ کاتالوگ علوه بر زیبایی بیشتر، باعث جذب مخاطبان نیز می گردد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ویژگی هر یک از رنگ ها و چگونگی استفاده از آنها بپردازیم.

    همانطور که می دانید طراحان زیادی هستند که به طراحی کاتالوگ پرداخته اند و قطعا نمونه کارهایی از آنها مشاهده نموده اید اما تفاوت بین این طراحان در چیست؟ به طور یقین می توان گفت که یکی از توانایی های هر طراح رنگ شناسی آن است؛ رنگ شناسی به قدری پیچیده و مشکل است که مطمئن باشید به این راحتی ها نمی توانید این اصل را فرا گیرید. علاوه بر این می توان گفت که اغلب طراحان نیز به اصل روان شناسی رنگ ها در کاتالوگ خود اهمیت نمی دهند.

    در هر صورت یکی از اصل های مهم در چاپ کاتالوگ رنگ شناسی است و باید به ایم موضوع توجه داشته باشیم که رنگ بندی ما قرار است در کدام صفحه و با چه مضمونی استفاده شود و قطعا باید بدانید که مخاطبان آن کاتالوگ چه کسانی هستند. چرا که قطعا از رنگبندی یک کاتالوگ که مخاطبان کودک دارد و یا مربوط به کودکان است، نمی توان برای یک کارخانه صنعتی استفاده کرد. علاوه بر این پیشنهاد می شود که کاتالوگ خود را مانند ست های اداری خود طراحی نمایید و از همان رنگبندی استفاده کنید.

    اگر کاتالوگ های مجموعه های دولتی را مشاهده کنید معمولا کاتالوگی با زمینه سفید و رنگ بندی بی روح می بینید که اغلب اوقات نیز جذب آن نمی شوید! ولی به طور حتم این نوع کاتالوگ مخاطبان خاص خود را دارد. کاتالوگ هایی با مضمون فروش و پخش لوازم آرایشی قطعا از رنگ های طلایی در کنار مشکلی و یا رنگ های زنانه استفاده می کنند چرا که مخاطبان این نوع کاتالوگ ها اغلب خانم ها هستند. در کاتالوگ های مربوط به کودکان نیز، معمولا از رنگ های تند و شاد که یادآورنده ی شادی باشند، استفاده می کنند این نوع رنگ ها نیز تاثیر به سزایی در جذب کودکان خواهد گذاشت. به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ در چاپ کاتالوگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

    به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان بهترین رنگ نداریم!

    در ادامه این مطلب، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ در مخاطبان از دید روان شناسان را داریم و فعلاً در مورد این که چه نوع رنگی برای چه کاتالوگی مناسب است، صحبت نمی کنیم. اگر چه این توضیحات، خود نیز بیانگر استنتاجات خوبی هستند که طراحان را در گرافیک کاتالوگ، به خوبی هدایت می کند.

    در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات کاتالوگ نیز، چنین رویکردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر طراحان هست که کاتالوگی را برای ما جذاب تداعی می کند و در عین حال ممکن است کاتالوگ دیگری را نادیده بگیریم. نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیکی کاتالوگ در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند:

    اثر روان شناسی رنگ

    • انتخاب یک فونت مناسب در چاپ کاتالوگ و راحتی خواندن متون صفحات کاتالوگ و اندازه متون
    • رنگ متمم رنگ های انتخابی برای پس زمینه، تصاویر، طرح ها و متون
    • وجود تطبیق رنگی بین لوگو ها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده
    • طراحی متناسب با نوع مخاطبان کاتالوگ

    کاتالوگ هایی که محصولات و خدمات خود را در طیف گشترده در آن وجود دارد، ممکن است مخاطبان متفاوتی نیز داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است در کاتالوگ محصولاتی برای پزشکان وجود داشته باشد و در چند صفحه بعد، محصولاتی برای کودکان! در این نوع کاتالوگ ها هیچ مشکلی ندارد که در هر صفحه از رنگ های خاص خود استفاده شود.

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :