جوهرهای مناسب بسته بندی مواد غذایی

توضیحات:

  • رای شرکت‏هایی بسته بندی، بخصوص آنهایی که در بخش مواد غذایی فعالیت دارند، رعایت استانداردهای ایمنی مرتبط با مواد خام و فرآیندهای تولید یک اصل اساسی است. بر اساس روش‏های مناسب تولید (GMP) که توسط اتحادیه اروپا وضع شده است، مواردی که مستقیما به مواد غذایی مرتبط هستند دارای مقررات سختگیرانه ­تری نسبت به بقیه زمینه‏ ها می‏باشند. متعاقباً، مقررات ۲۰۰۶/۲۰۲۳ در مورد روش­های مناسب تولید وضع شده اند.

    جوهرها و سایر اقلام مصرفی برای بسته ­بندی مواد غذایی در فرمی که به دست مصرف­کننده می­رسند، موضوع قوانین GMP نیستند، اما فقط زمانی بکار می­روند و یا به محصول نهایی تبدیل می­ شوند که توسط انجمن EuPIA، انجمن جوهر چاپی اروپا اعلام گردیده باشند.

    در مارس ۲۰۱۶، فرآیندهای جدید تولید بعنوان نوعی استاندارد ISO برای بررسی مواد چاپی در تماس مستقیم و غیرمستقیم با محصولات غذایی اعلام گردیدند. بر اساس مقررات EC 1935/2004، موارد و بندهایی که به تماس مستقیم یا غیر مستقیم با محصول غذایی اشاره دارند، باید ارائه شوند تا در شرایط استفادۀ عادی یا پیش­ بینی شده، مانع ایجاد تغییر غیرقابل قبول در ترکیب مواد غذایی یا بدتر شدن شرایط ارگانیکی موادی شوند که در مقادیر بسیار زیادی که برای به خطر انداختن سلامت انسان کافی هستند، از حالت اولیه به محصول غذایی تبدیل شده­ اند.

    این فرایند شامل انتقال جوهر به محصول غذایی است که آن را با نام “مهاجرت” می‏شناسند. ادارۀ EFSA (ادارۀ امنیت غذایی اروپا) محدودیت‏های مهاجرتی خاصی برای موادی که عناصر سمی دارند وضع نموده است. این محدودیت‏ ها که بطور دائمی مورد ارزیابی قرار می گیرند، نشان دهندۀ حداکثر میزان مجاز مهاجرت یک مادۀ خاص (مانند بسته‏ بندی) در یک دورۀ زمانی مشخص (در طول عمر مورد انتظار) و در یک محصول غذایی مشخص هستند.

    اگر داده های سم شناسی موجود ناقص باشند باید از اصل حداکثر احتیاط پیروی شود و معنای آن این است که محدودیت مهاجرتی به ۱۰ ppb یعنی ۰۱/۰ میلی گرم بر کیلوگرم از مواد غذایی کاهش می‏یابد که نشان‏ دهندۀ دقت ابزار اندازه‏گیری می‏باشد. مهاجرت هیچ وقت نباید از ۶۰ میلی گرم در کیلوگرم تجاوز نماید، حتی اگر ماده مورد نظر هیچ خطری برای سلامت انسان در پی نداشته باشد.

     بسته بندی محصول شما می تواند به عنوان یک وجه تمایز میان شما و برندهای رقیب مورد توجه قرار بگیرد.هدف اصلی از طراحی بسته بندی مواد غذایی این است که محصول از قفسه فروشگاه به سبد خرید مشتری منتقل شود. این یک مفهوم ساده است که بیانگر این مسئله می باشد که طراحی بسته بندی مواد غذایی چقدر می تواند پیچیده باشد.

    با توجه به تنوع بسیار زیاد در برندهای عرضه کننده مواد غذایی و همچنین توزیع کنندگان آنها در سطح جهان، هر برندی که بخواهد متمایز از سایرین به نظر بیاید کار سختی خواهد داشت.

    توصیه هایی در بسته بندی مواد غذایی

    بسته بندی ارزش یک برند را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به این نکته، طراحی بسته بندی مواد غذایی باید به نحوی انجام شود که بتواند ارزش محصول را به خوبی نشان دهد. بدون شک باید ظاهر خوبی داشته باشد اما هدف اصلی آن باید برقراری ارتباط بین برند و مصرف کننده باشد:
    خریداران نیاز به یک دلیل قانع کننده دارند تا محصول شما را به محصول مشابه یک برند دیگر که در قفسه مجاور آن قرار دارد ترجیح دهند. بسته بندی محصول باید کاملا واضح و صادقانه مزایای محصول شما را به شیوه های جذابی به مشتریان نشان دهد.

    برای رسیدن به چنین هدفی برندها نیاز دارند که درک روشنی از محصولات خود، بازار هدف خود و نحوه ارائه محصولات خود در مقایسه با رقبا داشته باشند. ما در حال صحبت در مورد هویت برند هستیم و این موضوع بر کلیه عواملی که در ادامه می آیند تاثیرگذار خواهد بود.

    ایمنی مواد غذایی

    بدیهی است که تصمیمات اتخاذ شده در طراحی بسته بندی مواد غذایی باید به گونه ای باشد که تضمین کند آن محصول از کارخانه تا سبد خرید مشتری سالم خواهد ماند. بنابراین یکی از مهمترین اهداف بسته بندی مواد غذایی همین موضوع است.

    سبک بسته بندی

    سبک و نوع بسته بندی مواد غذایی بیشتر از مورد قبلی تاثیرگذار خواهد بود. بسته بندی ها به شکل های مختلفی عرضه می شوند و ممکن است دردسرهای زیادی در زمینه لجستیک و حمل و نقل برای شرکت های توزیع کننده و حمل و نقل مواد غذایی ایجاد کنند.
    سبک بسته بندی باید به گونه ای باشد که برای تازه نگهداشتن مواد غذایی مناسب بوده و همچنین حمل و نقل آن آسان باشد.

    اطلاعات محصول

    در طراحی بسته بندی مواد غذایی باید از کلی گویی و جزئی گویی بیش از اندازه دوری کرد. بسته بندی محصول باید ارزش های کلیدی محصول را به طور کامل برای مصرف کننده بازگو کند بدون اینکه مشتری با انبوهی از متن مواجه شود! مثلا اگر شما تولید کننده قهوه ارگانیک هستید باید این موضوع را به اطلاع مشتریان برسانید. اما نوشتن این مطلب بر روی بسته بندی که این قهوه در چه زمینی کاشته شده است چندان مفید نخواهد بود.

    هماهنگی با هویت برند

    چه چیزی سبب می شود که مشتریان محصول شما را به محصول رقبایتان ترجیح دهند؟ زیبایی ظاهری نقش پررنگی در این مورد ایفا می کند. برخی از برندها از رنگ های متنوع و فونت های نامتعارف در طراحی بسته بندی های خود استفاده می کنند تا بیشتر در معرض دید باشند. هر اقدامی در این زمینه باید با هویت برند شما هماهنگ باشد و بتواند تمایز بین محصولات شما و رقبایتان را پررنگ تر نماید.

    بسته بندی باید سبب افزایش فروش شود

    در نهایت مهمترین هدف از طراحی بسته بندی مواد غذایی این است که اطلاعاتی به مشتریان بدهد و نشان دهد که چرا محصول شما با سایر محصولات مشابه متفاوت می باشد. شما نیاز دارید که بازار هدف خود را به خوبی بشناسید و بدانید که چه نکاتی را در طراحی بسته بندی خود رعایت کنید تا به مخاطبان هدف خود این انگیزه را بدهید که محصول شما را خریداری کنند.

     

     

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :