اهمیت داشتن سر برگ

توضیحات:

  •  

    اهمیت داشتن سر برگ

    هنگامی که یک کسب و کار تصمیم به طراحی یک سربرگ یا تغییر آن می دهد، روی آن باید اندیشه کافی صورت گیرد. سربرگ اهمیتی سزاوار یک برند را دارد؛ زیرا این سربرگ، یک شرکت را نشان می دهد و می تواند اولین تاثیر را روی مشتریان بالقوه خود بگذارد. بنابراین، سربرگ باید حرفه ای به نظر برسد، در غیر این صورت افراد ممکن است تصور کنند که کسب و کار شما صلاحیت کافی را برای تعامل ندارد و شاید هیچ کس نخواهد با آن ارتباط برقرار کند. کار با یک طراح گرافیک حرفه ای و یک شرکت چاپ، اطمینان حاصل خواهد کرد که یک شرکت، سربرگی را که شایسته آن است، دریافت می کند.

    هنگامی که کار سربرگ تمام شد، ست اداری که شرکت استفاده می کند باید به شکل و فرم آن تغییر کند. این شامل تغییر تمام ست اداری است که شرکت برای مکاتبات از جمله پاکت ها، سفارشات خرید و فاکتورها و … استفاده می کند و همچنین تمام کارت ویزیت‌های کسب و کار که برای مدیران شرکت و فروشندگان چاپ می شود، باید به روز شود.

    مهم است که تمام ست اداری شرکت مطابقت داشته باشد، زیرا این امر نه تنها باعث ارتقای تصویر شرکت در نظر مشتری می شود، بلکه دقیقا همان چیزی است که کسب و کار شما را متمایز می کند. وقتی هر یک از این اجزا چاپ شده یا به مشتریان ارسال می شود، روی کسانی که قصد انجام تجارت با آنها را دارند تاثیر مطلوبی خواهند گذاشت؛ هر چه شرکت حرفه ای تر به نظر برسد بیزینس بیشتری به خود جذب خواهد کرد.

    سربرگ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

    سربرگ ها یا letter head  برگه ای است که  برای نگارش نامه های رسمی و مکاتبات مورد استفاده قرار گرفته و شخص حقیقی و یا حقوقی با نوشتن متن مورد نظر بر روی سربرگ خاص خود ضمن هویت بخشی بصری به مکاتبات به گونه ای اعتبار و اصالت متن را نیز به خواننده آن منتقل میکند. بنابراین میتوان گفت که تمام اشخاص حقوقی واجد شرایط مانند پزشکان، مهندسان و… شایسته است برای تهیه سربرگ به عنوان ابزاری ضروری اقدام کنند.

    از آنجا که سربرگ دارای نشان رسمی مؤسسه یا شرکت را دارد جزو اوراق رسمی و مهم به حساب می آید و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید که به دست سو استفاده گران نیفتد.

    دارنده سربرگ می تواند از آن برای مصارف گوناگون اعم از متن های رسمی همچون مکاتبات اداری،صدور پیش فاکتور و یا برای درج قراردادها استفاده شود.

    تاریخچه:

    حدود ۳۰ سال پیش گروهی از متخصصین توانمند در عرصه چاپ، جلساتی رابرگذارکردند و به تباذل فنون و اطلاعات پرداختند و بر اساس نتایج برگرفته شده از این گرد همایی سربرگ به عنوان یک محصول چاپی به وجود آمده و رشد کرد.

    باب میچل، مارک ارتیس، جان فرایزر، مایک رالی، نوبل ممبر، ارل وهیل و ریک فلورس هفت نفر از هنرمندانی هستند که از استقبال کننده های اصلی سربرگ به شمار می رفتند. این افراد در مسابقه سالیانه تایمز شرکت کردند و منجر به مطرح شدن سربرگ در مجله تایمز شدند و از آنجایی که در هر زمینه ای پیشتاز و موفق بودند بقیه فعالان را نیز تحت تاثیر قرار دادند و اینگونه این محصول چاپی و جهت مکاتبات به وجود آمد.

    مشخصه ها و ویژگی ها:

    امروزه در هر اداره و شرکتی که مراجعه کنید سربرگ مخصوص به همان شرکت را مشاهده میکنید که یکی از ویژگی های منحصر به فرد یک مجموعه نیز داشتن آن است.

    مشخصه های اصلی سربرگ عبارتند از:

    لوگو، نام شرکت، زمینه فعالیت، تاریخ، شماره پیوست و آدرس که این مشخصه ها در تمام سربرگ ها به چشم می خورد

    جنس و ابعاد سربرگ:

    ابعاد سربرگ در 2 قطعه A4 و A5 چاپ میگردد و اوراق مشابه در ابعاد کوچکتر مانند B6 و A6 به صورت چسب شده اغلب به عنوان یادداشت مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند بعضا بعنوان یادداشت تبلیغاتی در اختیار عموم مردم قرار گیرد.باتوجه به محدودیت های چاپ، منظور از A4 و A5 ابعاد استاندار آن است.نکته قابل توجه این است که در برگه های یادداشت حتما کلمه یادداشت قید شود و پارامترهای تاریخ و شماره و پیوست حذف گردد معمولا برای چاپ آن از کاغذهای 80 گرمی استفاده می شود ولی برای کیفیت بهتر میتوان از کاغذهای 100گرمی،کاغذکتان ویا کاغذ گلاسه استفاده کرد که هرکدام روش چاپ مخصوص خود را دارد.

    چاپ سربرگ:

    سربرگ را می توان به صورت سیاه و سفید و رنگی چاپ نمود لیکن بهتر است از چاپ رنگی بهره گرفت. پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ های تیره مثل مشکی و سورمه ای و سبز تیره در طراحی آن می باشد. در سربرگ به هیچ عنوان از ترام و یا طیف رنگ استفاده نکنید چون درصورت کپی گرفتن از آن و یا ارسال با فکس باعث عدم خوانایی متن می شود.

    سربرگ ها را می توان با پرینتر های معمولی چاپ کرد اما چاپ پاکت نامه و پوستر و…. کمی دشوار تر است.

    طراحی سربرگ:

    در طراحی سربرگ باید از حداقل عناصر بصری و گرافیکی ممکن بهره گرفت تا مکاتبات موجود در آن تحت الشعاع حواشی و رنگ و لعاب آن قرار نگیرد در طراحی آن به هیچ عنوان از کادر در حاشیه استفاده نکنید چرا که ممکن است طرح جالبی که در مانیتور نشان داده می شود هنگام چاپ از زیبایی بکاهد.

    محل قرار گیری مشخصه های سربرگ به اینگونه است که معمولا آرم و عنوان بالای آن قرار میگیرد و شماره و پیوست و تاریخ بالا سمت چپ قرار می گیرد و آدرس نیز در پایین جای دارد.

    در طراحی سربرگ رعایت نکات زیر مفید خواهد بود:

    1_ در تایپ کردن متن نامه و مکاتبات قسمت های مهم را با فونت درشت تر نمایش دهید و سعی کنید اندازه فونت بین ۱۰ الی ۱۴ پوینت متغیر باشد و برای آدرس و نشانی از فونت ۸ الی ۱۲ پوینت استفاده کنید.

    2_ در طراحی میتوان بسته به نوع سلیقه و نوع نامه از پارامتر های راست چین، وسط چین، چپ چین و یا نامنظم چین بهره گرفت.

    3_ زمینه حتی الامکان فاقد رنگ باشد که در کپی گرفتن و فکس مشکلی پیش نیاید.

    4_ هر شرکتی رنگ سازمانی خود را دارد مثلا رنگ سازمانی ایرانسل زرد است. حال در سربرگ سعی کنید از رنگ سازمانی خود استفاده کنید.

    5_ با تغییر ابعاد از A4 به A5 اجزا به نسبت اندازه های کاغذ تغییر نمی کند بلکه هرکدام نسبت به زیبایی حاصل تغییر میکند.

    6_استفاده از علایم مذهبی خلاف قانون است بجز استفاده از نام خدا در ابتدای نامه ک در کشور ایران مجاز است.

    کلام آخر:

    سربرگ ها به برگه هایی گفته می شوند که برای مکاتبات استفاده می شود و یکی از روش های کم هزینه تبلیغاتی است که هویت شرکت و یا سازمان است و در کنار دیگر لوازم همچون کارت ویزیت و… مجموعه ضروری کارهای اداری را تشکیل می دهد.

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار مطلب در :