مومو

توضیحات:

  • چالش مومو یادآور چالش دلهره‌آور نهنگ آبی است؛ چالشی که خون می‌خواست و جان می‌طلبید؛ چالش روزهای بی‌کرونا که برای مدتی موضوع روز دنیا و محور حرف‌های مردم جهان بود. چالش نهنگ آبی فرآیندی طولانی و ۵۰ مرحله‌ای داشت که نوجوانان را طعمه می‌کرد و از آنها می‌خواست هر روز کاری ترسناک انجام دهند و سپس از خود فیلم و عکس بگیرند و با ارسال آن وارد مرحله بعد شوند. مثلا نیمه‌های شب فیلمی ترسناک ببینند،‌ لب خود را ببرند یا روی دست خود با چاقو بنویسند نهنگ آبی یا در خفن‌ترین مرحله بروند بالای یک بلندی و با پاهای آویزان از خود عکس بگیرند.

    این نهنگ وحشی توانست در زمان داغی این چالش در کشور ما دو دختر نوجوان را روی یکی از پل‌های شهر اصفهان ببرد و آنها را وادار به خودکشی کند؛ در حالی‌ که داشتند به مرگ می‌خندیدند.

    حالا مومو همان دلواپسی‌ها را ایجاد کرده و با شدت بیشتری باعث نگرانی شده، چون به بستر تحصیل دانش‌آموزان هجوم آورده و در لحظاتی که خانواده‌ها گمان می‌کنند بچه‌ها در حال درس خواندن هستند، دارد نقشه مرموزش را اجرا می‌کند.

    قربانیان فضای ناامن

    مومو حتی اگر تمام و کمال دانش‌آموزی را اغفال نکند و با دستورهای وحشت‌آورش باعث مرگ او نشود، همین‌ که پا در زندگی دانش‌آموزان و افراد کم سن و سال می‌گذارد و به‌خصوص این‌ که مثل خرمگس معرکه وارد جریان تحصیل بچه‌ها می‌شود،‌ به آنها آسیب می‌زند. کرونا و حرکت بی‌توقفش در کشور ما راهی جز تعطیلی فیزیکی مدارس و پهن شدن بساط تحصیل در خانه‌ها و رونق کلاس‌های آنلاین برای نظام آموزشی باقی نگذاشت که این آغاز بسیاری از چالش‌ها بود.

    حالا بچه‌ها حتی در خانواده‌هایی که قوانینی سختگیرانه داشتند و ورود فرزندانشان به فضای مجازی، حتی داشتن گوشی‌های هوشمند شخصی هزار اما و اگر و شرط و شروط داشت، مجبورند به شرایط جدید تن بدهند. اگر تا پیش از این چالش خانواده‌ها، بازیگوشی بچه‌ها در فضای مجازی و وقت گذرانی به اسم درس خواندن بود، بعد از جدی شدن چالش مومو، دغدغه خانواده‌ها این موجود ترسناک و نقشه‌هایی است که در سر دارد.

    پیدا شدن سر و کله مومو در نرم‌افزار خارجی واتس‌اپ  هم چالش دیگری است چون واتس‌اپ  یکی از پرکاربردترین برنامه‌هایی است که اکنون مورد استفاده دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. با این که نباید این‌گونه باشد ولی این نرم افزار به سبب نقاط قوتش رقیب سرسخت شبکه‌ شاد است که به سبب نقاط ضعفش چندان مورد علاقه دانش‌آموزان و معلمان نیست.

    کارشناسانی که با این دوگانه آسیب‌زا روبه‌رو هستند اکنون در گفت‌وگو با ما آرزو می‌کنند ای‌کاش نرم افزار شاد آن قدر بی‌نقص بود که تحصیل مجازی در ایران در بستر امن آن انجام می‌شد. علیرضا چابکرو، کارشناس فضای مجازی که وضعیت فعلی شاد و تداوم ایراداتش را ناشی از برخی کم‌کاری‌ها و تعلل‌های مدیریتی می‌داند. البته او می‌گوید همین شاد با همه اشکالاتش امن‌تر از بقیه نرم‌افزارهای غیر بومی است ولی به هر حال اگر قرار باشد شاد جای سایر برنامه‌های پرکاربرد را بگیرد باید تقویت شود.

    او می‌گوید همواره کشور ما درحوزه فضای مجازی با مشکل توسعه زیرساخت‌ها و سرعت اینترنت مواجه بوده که همین موضوع باعث شده تا مسئولان بر افزایش سرعت و توسعه کمی شبکه تمرکز کنند ولی اکنون که اقتضای زمانه نشان داده که به اندازه توسعه زیرساخت‌ها به تولید محتوا هم نیاز است، باید در این بخش کارهای جدی انجام شود.

    چابکرو می‌افزاید نرم‌افزار شاد چون متعلق به خود ماست نرم‌افزاری خوبی است، چون دیرتر از بقیه کشورها در این حوزه ورود کرده‌ایم شاد تا همین حد هم قابل قبول است ولی این به معنای آن نیست که نباید ایراداتش برطرف شود و شاد نباید دنبال تولید محتوا و کارهای کیفی برود. به اعتقاد این کارشناس، شبکه‌ شاد باید دست به کار آموزش معلمان و خانواده‌ها شود و راه تعامل میان دانش‌آموز، خانواده و معلم را باز کند و فرصت حرف زدن و ابراز وجود به آنها بدهد، چون اگر این کار را نکند، مثل این است که همه ما سوار خودروی مدل بالایی شده‌ایم و با سرعت در تونلی تاریک می‌رانیم، بدون این که بدانیم چه چیزی در انتظار ماست.

    اشاره این کارشناس در واقع به سواد رسانه‌ای است که خیلی از ما آن را نداریم و هیچ آموزشی نیز درباره‌اش نمی‌بینیم. چابکرو می‌گوید سواد رسانه‌ای باعث می‌شود همه ما درکی واقع‌بینانه از ضریب نفوذ و تاثیرگذاری رسانه‌های نوین داشته باشیم و در صورت بروز مشکلاتی همچون چالش مومو بهترین تصمیم را بگیریم.


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار خبر در :