آشنایی با فواید و خواص غذایی «فندق»

توضیحات:

  • فندق به دلیل کاربرد فراوانش در تهیه‌ی انواع شیرینی و شکلات، شاید یکی از نوستالژیک‌ترین مغز‌های خوراکی باشد. اما فندق به جز طعم و عطر دلپذیرش چه فوایدی دارد؟ در این مطلب با خواص فندق، این ماده‌ی غذایی ارزشمند بیشتر آشنا خواهیم شد. فندق چیست؟

    فندق، نوعی مغز خوراکی است که از درخت فندق به دست می‌آید. این ماده‌ی غذایی در صنعت شیرینی سازی کاربرد‌های فراوانی دارد و از آن در تهیه‌ی انواع مواد اولیه‌ی شیرینی پزی، شکلات، شیرینی و شکلات‌های صبحانه استفاده می‌شود. روغن فندق هم که طعم بسیار خوبی دارد در پخت و پز کاربرد دارد. اما فندق چه خواصی دارد؟

    ۱- سرشار از مواد مغذی است

    یک اونس فندق (حدود ۲۸ گرم یا ۲۰ عدد فندق) حاوی موارد زیر است:

    * کالری: ۱۷۶
    * مجموع چربی: ۱۷ گرم
    * پروتئین: ۴/۲ گرم
    * کربوهیدرات: ۴/۷ گرم
    * فیبر: ۲/۷ گرم
    * ویتامین E: ۲۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
    * ویتامین B۱: ۱۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
    * منیزیم: ۱۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
    * مس: ۲۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
    * منگنز: ۸۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

    فندق همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین B۶، فولات، فسفر، پتاسیم و زینک است. علاوه بر این، قندق منبع غنی چربی‌های تک اشباع نشده و چند اشباع نشده و همینطور اسید‌های چرب امگا ۶ و امگا ۹ مثل اولئیک اسید است. همچنین یک اونس فندق (حدود ۲۸ گرم یا ۲۰ عدد فندق) حاوی ۱۱/۲ گرم فیبر غذایی است که معادل ۱۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده است.با این حال، فندق حاوی فیتیک اسید است که جذب بعضی مواد معدنی مثل آهن و زینک را از فندق مختل می‌کند.

    ۲- اجابت مزاج را بهبود می‌بخشد

    فندق منبع غنی فیبر غذایی است. مصرف فیبر باعث بهبود اجابت مزاج می‌شود و به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

    ۳- به کاهش وزن کمک می‌کند

    طبق تحقیقات، خوردن فندق احتمالاً به بعضی افراد کمک می‌کند که کمتر وزن اضافه کنند.

    دانشمندان طی تحقیقی در سال ۲۰۱۸، به وجود ارتباطی میان مصرف فندق، کم شدن روند بالا رفتن وزن و کاهش ریسک چاقی پی بردند. در این پژوهش، شرکت کنندگانی که فندق بیشتری خورده بودند، احتمال چاق شدن در آن‌ها کمتر از کسانی بود که فندق کمتری خورده بودند.

    ۴- از آسیب سلولی و ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند

    فندق مانند دیگر مغز‌های خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر فرآیند مخرب اکسایش محافظت می‌کند. این مواد آسیب وارده به سلول‌ها بر اثر رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند. همچنین فندق حاوی ویتامین E است که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شود. بعضی تحقیقات بیان می‌کند ویتامین E احتمالاً از بدن در برابر آسیب‌های سلولی مرتبط با سرطان محافظت می‌کند.

     

    ۵- کلسترول را کاهش می‌دهد

    خوردن فندق احتمالاً به کاهش کلسترول کمک می‌کند. تحقیقی در سال ۲۰۱۳ نشان داد مصرف فندق سطح کلسترول‌های مضر خون را در شرکت کنندگان پژوهش کاهش داده بود. این کلسترول‌های مضر ریسک مشکلات قلبی را افزایش می‌دهند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که بهترین راه برای بهره‌مند شدن از فواید فندق، مصرف هر روزه‌ی آن است، البته به مقداری که از میزان کالری دریافتی مجاز روزانه بیشتر نشود.

    ۶- حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد

    مصرف فندق احتمالاً به کاهش مشکل حساسیت به انسولین کمک می‌کند. حساسیت به ماده‌ی انسولین نقشی اساسی در ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد. کاهش این حساسیت منجر به کمتر شدن ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ خواهد شد.

    ۷- به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند

    مصرف فندق احتمالا با بالا بردن ظرفیت اکسیداتیو بدن و کاهش کلسترول‌های مضر خون، به کاهش ریسک بروز بیماری قلبی کمک می‌کند. همچنین فندق به متعادل کردن فشار خون کمک می‌کند.

    ۸- التهابات بدنی را کاهش می‌دهد

    فندق احتمالا به دلیل داشتن چربی‌های مفید فراوان، به جلوگیری از التهاب و کاهش آن کمک می‌کند.

     

    ۹- تعداد اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد

    تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف بیشتر مغز‌های خوراکی از جمله فندق، احتمالا تعداد اسپرم‌ها و کیفیت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

     


  • تهیه و تنظیم توسط نَما نِما
    تماس : 09133025634
    انتشار خبر در :